fredag 29 mars 2019


En ny vår nalkas

Vårsolen och varma grader har fått snön att ge upp en smula och på sina ställen så har blåbärsriset tinat fram så då måste man ju bara passa på att plocka in ett knippe för det är absolut ett vårtecken om något.
Här framför vår entré så har snön helt tinat bort men övriga trädgården ligger fortfarande under snön men det är ändå trevligt att på vissa ställen är det bart det inger hopp så klart.
Vi har även plusgrader både dag och natt även om minusgraderna än så länge även vill vara med ett litet tag till i bland nattetid.


Jag har även satt en hel del fröer och skolat om de tomat fröer som har grott Jag gjorde som vanligt la en tomatskiva i jord där de grodde egentligen en helt genialisk metod.Jag upplever att plantorna blir mera kraftiga än annars.
Ringkragen har jag förstås satt för dem vill jag inte vara utan då jag har de som en favorit.
Rosenskära olika sorter har jag satt fröer av hittade en del samlade fröer av bland annat rosa Rosenskära och vit som jag även satte.
Ringblommor samlade jag fröer i fjol av och nu satte jag en hel del av dem tyckte förra sommaren att de kom upp så dåligt blev bara två plantor och jag vill ju ha ett helt fång av dem.

Denna malva förstås ingen sommar utan den ser alltid till att jag har samlat fröer så jag har. 

Zinnia är denna sommaren en ny bekantskap för mig men tänkte att den blir nog fin i en kruka tillsammans med andra godingar det ska bli kul att se om det blir en favorit och ur jag lyckas med den.
Jag får avsluta denna veckas inslag med att som vanligt länka till TrädgårdsFägring
 Avslutar med denna vers
Ingen vinter varar för evigt 
   Ingen vår hoppar över sin tur

              Vilket är tur kan man tycka att vintern drar sig tillbaka och låter våren inträda .

               Önskar Er alla en fin helg.                                   












4 kommentarer:

  1. Inspirerande att läsa om dina sådder. Jag skrev etiketterna igår och hoppas få ner lite frön i helgen. Du kommer säkert att älska Zinnia. En jättevin växt och väldigt bra i buketter :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Sådde också Zinnia för första gången i år, hade läst att den kunde vara svår att gro. Blev glad då jag såg att de tittade fram efter bara några dagar. Din tomatskiva sådd låter kul, måste prova.
    Ha en härlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Å, söta ringkragen! Den tar fram barndomsminnen mår du tro. Måste bara så den till nästa år.
    Skönt att snön börjar ge med sig, sen går det fort.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Zinnia, Malva och Rosenskära - vi har gemensamma favoriter där! Jag har inte sått mina än, det blir kanske imorgon.
    Visst är det härligt med vårtecken!

    SvaraRadera