tisdag 5 februari 2019


Mitt eget smultronställe

Det är ett lätt tema för jag vet på en gång vart jag har det. Vi övertog vårt ställe för 30 år sedan då mina svärföräldrar hade köpt det och hann bara ha det i sin ägo i två år innan de tragiskt gick bort.Det är dessutom ett släkthus då min svärfars faster en gång bodde här.

 Stället är bara några kilometer från vårt året runt hus i det här huset är vi mest på sommaren men är en underbar plats att åka till och njuta av fridfullhet kanske inte så konstigt för huset är över 100 år gammalt .
Här kan man elda med ved både i kamin och  värmepanna  det är spartanskt så till vida att det finns inte indraget vatten och inte heller slask utan det man bär in så bär man även ut.Köket är litet och mysigt.

Rummet är däremot stort och här har vi i bland bjudningar vi har ätit surströmming för ett antal år sedan och jag har även haft någon juntakväll här.Det här är ett hus som man inte vill röra i utan det ska få vara som det är det blir bara förbättringar när det behövs.Charmen är just att det blir bevarat så man kan se hur det såg ut en gång i tiden särskilt när det är ett sommarhus.

För ganska många år sedan fick vi besök av en gammal dam som bott här i sin ungdom och hon grät av glädje över att   huset har bevarats som det en gång såg ut
Här finns även en glasveranda där vi intar fika i bland när vi inte kan sitta på vår altan här brukar jag även sitta och sticka och lyssna på radio.

Så här ser det ut på baksidan vi har här även ett utedass  precis som det ska vara i ett så gammalt hus.
Här odlar vi även vår potatis och maken täckodlar det finns även en brunn på gården där hämtar vi vatten för att vattna  de växter vi har här.Dricksvattnet brukar vi ta med oss.

Maken byggde en altan här och det är en kär plats att sitta på och njuta i solskenet  här börjar vi inta plats från mitten av Mars då vi njuter av solen.
Här har jag förstås även lite sommarblommor den här krukan med Tagetes står på utedassets trappa.
På trappan till huset så står varje sommar en kruka med Ringkrage och Tagetes 

Det här är en gammal rabatt som jag av en slump hittade och valde att plocka fram.Fick även veta att här gick det en hästväg förbi en gång för länge sedan.Det finns rester kvar i form av kullersten som skvallrar om det   något som jag tycker känns spännande.

 I dag växer här inte bara blommor från förr utan här finns även blommor från nutid och vi har gjort om rabatten och satt dit en kant av trä.


Nere vid vägen har vi planterat de Hansarosor som var planterade som en häck vid vårt boningshus i vårt kvarter här blev de jättefina och passar så bra i den här miljön.


Här växer Häggen så fin och blommar varje sommar och sprider sin väldoft den har stått och växt i många år nu.





Vid huset så fanns det en rabatt som naturligtvis fortfarande är kvar här växer det även en del blommor från förr i tiden som dessa vackra Aklejor som byter skepnad varje sommar som dessa rara växter gör. 
Det här var mitt bidrag i veckans tema och jag gör som vanligt länkar dem till

Gå gärna in här på sidan och kika på andras smultronställen eller kanske hittar du någonting annat trevligt att ta del av.

Avslutar med att önska alla en riktigt fin februari vecka.























6 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Vilket härligt ställe, förstår att det betyder mycket för er. Så härligt att ni låtit det vara precis som det alltid varit. Förstår av din beskrivning att det betyder mycket för er, och det kan jag förstå. Jättefint.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Vilken fin beskrivning! Den där extra dimensionen av att ha ett smultronställe där det finns personliga rötter känns så fin. Det är så jag känner kring skogen här :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart orört lantställe! Tänk att det känns som riktig sommar/semester när man har det lite primitivt.
    Jag älskade t.ex. att tälta och senare att vara ute med båten i flera veckor i taget. Det senare kanske inte var lika primitivt, vi hade ju faktiskt både kök och toa på den lilla kabinbåten. *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Verkligen ett smultronställe! Förstår att ni trivs och har många goa stunder där.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt mysigt smultronställe! Så välbevarat.
    Skön söndagkväll och nya vecka!

    SvaraRadera
  6. Men så fint! Jag tyckte speciellt om verandan med sina blå snickerier, såklart. Men betyder detta att du har två trädgårdar att sköta? Mycket gräsmatta att klippa också, ser jag. Kul att ni bevarar inredningen som den varit, det finns så många som river ut och moderniserar utan en tanke på historien.

    SvaraRadera