tisdag 12 februari 2019


Ett inslag med hjärtan
I veckan har vi ju vänliga veckan och då är det på sin plats med ett hjärtligt inslag.

I trädgården så finns det så otroligt många växter med blad som är formade som ett hjärta.

Kavalkaden börjar med denna växt som kommer tidigt och blommar med skira blommor och heter Spetsmössa, vilket fint namn på en skir växt.
Gulplister en växt som jag gillar jag brukar ha dem i amplar för det mesta som jag hänger upp i olika träd här i trädgården, men här har jag den i kruka på den gamla stolen.
 Den vackra Dahlian även den har hjärtformade blad.Knölarna till denna har jag just nu i en kartong där de vilar under ett täcke med sand men om några månader så ska de få komma upp i ljuset och åter få ge mig lite ögonfröjd.
På trappan har jag en kruka med doftande hjärtan växten är en ört och heter Ingefärsmynta som jag gärna har i en kruka än i backen där den sprider sig lätt.

Louise Bugnet en ros som har vuxit till sig och blommar rikligt varje sommar även den är försedd med hjärtformade blad.
Lungörtens hjärtformade blad och just denna sort är så vacker bara i sin enkelhet.

Praktbetonica som jag gillar så mycket och just den här har så fina hjärtformade blad och blommar så vackert inte bara vacker med blommor utan precis som den är tack vare bladen.
Jag har även gjutit några fat och mallen är ett hjärtformat blad av Rabarber som även  den har formen av ett hjärta.
Till och med Äppelträdet har hjärtformade blad. 
Den trebladiga Stjärnflockan som jag hittade på en trädgårdsdag har formen av ett hjärta med lite spetsigare karaktär.Det är en spännande växt ska bli fint att se hur den utvecklar sig.

På alla hjärtans dag blir det fint med ett tänt ljus på ett hjärtformat fat.

Jag avslutar med att önska alla som tittar in på min sida en riktigt fin fortsättning på denna vänliga vecka som jag tycker borde vara alla veckor.
Naturligtvis så länkar jag detta inslag till  TrädgårdsFägring

Ha det så väldigt bra
 


















7 kommentarer:

  1. Vilka fina växter du visar. Stjärnflockan var verkligen spännande, den har jag inte sett förut. Och dessutom så bor du ju på en helt underbar plats såg jag i ditt förra inlägg. Ett riktigt smultronställe!
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker komposition du har gjort med stenbladet på stenarna runt trädet och krukan med nåt tjusigt gräs i!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Här kikar jag in på Alla Hjärtans Dag och konstaterar att just hjärtformen verkligen är vanlig bland växter. Vilket trevligt inlägg! Den där ingefärsmyntan ska jag leta efter, smakar det lite ingefära också eller är det vara doften som gett den namnet? Stjärnflocka har jag massor av, den sprider sig väldigt bra och blir stora fina bestånd. Kanske lite för stora ibland. En väldigt tålig växt som också är fin till snitt.
    Nu ska jag kolla ditt smultronställe!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Så fint hjärttema! Gulplister i kruka var ju en bra idé. Sprider ju sig som bara den i det fria.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. ååå så fint! Jag gillar verkligen Praktbetonikan jag också-så fin i alla stadier.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Hej Margareta!
    Så många hjärtformer du hittade, fint.
    Praktbetonikan har jag också, en riktigt fin växt, som blommar länge. Stjärnflockorna rensade jag ur en hel del i rabatten, hoppas jag inte tog bort för många. Din ser lite annorlunda ut.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  7. Härligt med hjärttema och en fin tolkning också. Fascinerande med alla växter som har hjärtformade blad. Praktbetonika har jag fått tips om förut och den står på min önskelista :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera