torsdag 28 februari 2019


Ätligt som pryder sin plats i rabatten
Inte visste jag att jag hade så många ätliga växter i trädgården som veckans tema är, man får verkligen lära sig en hel del genom att man fördjupar sig i kunskapen om våra växter.

Den röda Temyntan är ju en i raden och den är dessutom vacker hittade den som många andra växter på en trädgårdsdag. Den kan man ju göra te av som namnet säger jag har däremot inte testat göra det men den kan även användas som smakförhöjare i ris och pasta.
 Förra sommarens värme och sol gjorde att den blommade otroligt mycket.
Det franska Kungsljuset dessa så vackra med sina vita spiror och som funnits sedan en lång tid tillbaka i vår trädgård.Inte visste jag att man kunde använda även dem men dess kronblad kan man använda till te även den.

Syrenen är inte bara underbar att dofta på den kan man ju även göra saft på, något som jag alldeles nyss fått lära mig men inte testat.
Doftande Nyponrosor så underbara de blommar rikligt doftar underbart och även insekterna gillar dem.Av rosens doftande kronblad kan man göra en hel del godsaker som till exempel saft eller kandera dem, man kan göra rosenvatten,sorbet och även gelé.

Tusensköna den som en del klassar som en ogräsblomma men inte jag den är ju så söt och tacksam och dessutom går den att använda i matlagningen .Blad och knoppar används man kan toppa salladen med den eller som smörgåspålägg men även använda i soppor.

Dagliljan är inte bara vacker utan blommorna kan man fylla och fritera om det är gott vet jag inte har aldrig testat.


Prästkragen som jag har planterat under vår Tall i  trädgården det är en riktigt gammal växt och rymmer många fina sommarminnen.Det är även en växt man kan använda i maten bladen kan man ha i sallad men även i omeletter och stuvningar.Dess blomknoppar smakar som kapris.
Ringblomman den försöker jag alltid ha under vår Tall den är inte bara fin att titta på utan kan ju användas på många olika sätt .Den är ju lite bitter men den går att använda till te men även använda bladen i sallad.Den gör man ju även salva av som har en läkande effekt 
Krasse denna så färgstarka blomma fick ganska många plantor förra sommaren av min väninna och de blommade så här fint på sensommaren.Dessa kan användas i sallader och till inläggningar.



Små söta Violer dem vill man inte vara utan de som blommar hela sommaren kommer faktiskt medan rester av snön ligger kvar.Dess söta blommor kan man använda som dekoration till efterrätter de kan även kanderas i socker men även frysas in i iskuber och går även  att användas till sallad.
Gräslöken är ju så god att använda i matlagningen och dess blommor går ju även använda till att göra kransar av något som jag gjorde för några år sedan.Det blev som en eternell krans för blommorna var hållbara som torkade.
Jag vill varna  lite grann för att ha gräslök i ett trädgårdsland för den kan bli som den blev hos oss fodervärd till liljebaggen.När jag gjorde upptäckten så åkte plantan med en hel del jord i en sopsäck . Sedan jag hittade källan så har vi inte haft någon liljebagge.Nu köper jag alltid en planta och har i en kruka då har jag uppsikt över den för Gräslök vill man ju ha.


Mynta är ju en helt otroligt fin ört den här är dessutom så otroligt vacker och blommar med lila blommor under sommaren. När man tar i växten så doftar den ljuvligt gott.
Jag avslutar min kavalkad av växter man kan äta med ett recept på en Myntasås

Man behöver: två krukor Mynta som man hackar
Rivet skale av en Citron
3 dl yoghurt
1 matsked Honung
2 matskedar olivolja
Salt och nymalen svartpeppar

Såsen kan användas till grillat  bland annat.


I vanlig ordning så länkar jag  till TrädgårdsFägring 
gå gärna in där och hitta mera inspiration. 
Jag avslutar med att tacka för alla trevliga kommentarer som jag får för de värmer mitt hjärta.

Önskar alla en fin fortsättning på veckan




3 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Så mycket matnyttigt som man inte tänker på. Temyntan är rätt så ny i min trädgård, hoppas den kommer upp i år, gillar den lite rufsiga blomman.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Wow - så många ätbara växter du har i din trädgård! Och så många jag också har förmodligen!!
    Men det är en blomma som du visar som jag redan visste att man kunde äta, det är krasse. Hade alltid såna i krukor både på altanen och nedanför ingångstrappan i Stockholm. Men...så en sommar så tyckte jag dom såg lite konstiga ut och när jag tittade närmare så KRYLLADE det av några larver på dom. Sen dess har jag aldrig haft några - och det är trist. Inte för att jag gillar att äta dom, utan för att jag gillar dess blommor!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Läser, tittar på bilderna och tänker javisst ja och sen igen och igen :) Du har mycket ätligt som jag inser att jag också har men behövde bli påmind om. Jättefina växter!

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera