torsdag 21 februari 2019


Olika växtstöd,spaljéer,klätterstöd
 
Veckans tema gör att man måste tänka efter var man har alla .
När vi började planera för att köpa en spaljé och sätta mellan Pilen och vår altan  där vi har en  Doftschersminbuske så kom det en dag ett reklamblad från Clas Olssons och där fanns denna så vackra spaljé.Vi kände att den skulle passa så bra vilket den även gjorde.

Den börjat vara några år gammal nu men den är i gjutjärn och håller sig fin ännu och det känns som man går in i ett rum när man går igenom den precis det som var tanken.
På hösten sätter vi ljus i den då blir det en ljuspunkt i allt det svarta.
Det här är en annan variant och den passar fint för den enkla Rosen att klättra i den är i en enkel utformning och den fyller sin funktion bra.

Här har vi en obelisk som Humlen kan klättra i och när sommaren övergår i höst så ser man inte obelisken.
Det här är även en obelisk hade tänkt att rosen William Buffin skulle klättra i den men så blev det inte utan den står där bara som en prydnad .Nu gör det inget för jag tycker den pryder sin plats då den passar in här.
Här har jag ännu en obelisk eller klätterstöd som den egentligen är, där Styvklematisen får klättra vilket den också gör.
Humlen på vårt sommarhus den får klättra på murarsnören som vi har fäst fast längst upp och längst ner .

Armeringsjärn kan man även använda och det fyller sin funktion alldeles utmärkt detta finns hos min bror och svägerska.
Under sommaren så gör jag egna klätterstöd dem gör jag av pilkvistar oftast jag binder ihop dem med ett snöre och på det sättet så får jag göra dem i den längd som jag vill ha dem.Jag tycker även att de är snygga. 
Ett gammalt fönster kan även det vara fint som växtstöd men är även en prydnad i sig.

Dessa så vanliga i trä som man kan måla i vilken färg som helst passar här bra med den fina Nev Down. 

Jag gör som vanligt och länkar inslaget till

TrädgårdsFägring  här kan Ni gärna gå in och hitta andra trevliga bloggar.

Avslutar med att önska alla en trevlig fortsättning på veckan.













7 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Du har många fina växtstöd, är speciellt förtjust i din portal, som hälsar välkommen. Idag skiner solen, ett fantastiskt vackert väder.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Portaler och naturliga växtstöd är mina favoriter. Fint med rosorna!
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Portaler är jag sugen på för rumskänslan de ger. Härligt ni hittade en som ni gillade. Finns många sätt att lösa klätterstöd och alla har sin skönhet och charm.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Klatreplanter kan finne vegen i så mangt. Buen ser virkelig flott ut. Jeg har sansen for høye rosetårn, noe som ikke er så lett å få tak i. Ha det så fint!

    SvaraRadera
  5. Tjusiga bilder. Gillar din portal från Clas Olsson, den skulle passa till en ros som vi har. Får fundera på det. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  6. Det var en vacker spaljé från Claes O. Och många andra vackra klätterstöd har du också. Ha det bra.

    SvaraRadera
  7. Vilken tur att ni fick tag i en portal precis när ni pratat om att skaffa en, ibland har man tur. Kul blandning av olika stöd här hos dig!

    SvaraRadera