tisdag 2 oktober 2018


Höstfina träd och buskar
Nu när vi har höst på allvar så är det inte svårt att hitta objekt för veckans tema. När vi dessutom har haft frostnätter där minusgraderna har stannat kvar en stund på förmiddagen så får man passa på medan vi har färgprakten kvar för den brukar försvinna när bladen faller ner på marken.Björkar de har ofta en gul färg och de lyser verkligen upp vår tillvaro  med sina gyllene blad.
Även Doftschersminen kan få denna  så gyllene kulör och det är så härligt med buskar som gläder en flera gånger.
Hansarosen är inte bara vacker på sommaren med sina blommor utan sprider skönhet även nu på hösten.Här nere vid vägen vid vårt torp så är de ett vackert blickfång oavsett om de blommar eller om det är höst .
Lönnen hos vår granne den är varje höst så otroligt vacker särskilt när den har dessa röda toner.
Jag brukar ta reda på en del av dess blad och göra dekorationer av dem enkelt och vackert.
I bland så träffar man på Rönnar som blir så här vackert röda det gjorde jag för ett tag sedan på min dagliga promenad och var tvungen att föreviga den.
Även deras röda blad kan man ta in torka och använda som små konstverk.Jag lägger bladen mellan tidningsblad och torkar på det viset då kan man spara dem länge.
Vår Pil kan även den vara  så här fin  på hösten.
Oxbärs buskar som är mest gröna under sommaren men kan även de bli jättefina på hösten vilka härligt varma toner den kan få.
Det här är en Kornell av något slag den har taggar och är vacker hela sommaren den sitter hos min granne och jag beundrar den varje gång jag ser den.Här har vi en buske som är vacker i stort sett hela tiden.
Avslutar med en bild som visar vilka mustiga höstfärger som vi omger oss  av .Som vanligt så länkar jag till
där kan Ni säkert hitta fler fina höstbilder.
Önskar er alla en fin höstvecka. 













7 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Visst är det fint med alla vackra höstfärger, min Lönn har börjat gulna, men saknar de riktigt röda tonerna i trädgården. Din Pil är fin.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Älskar höstens färger 😊 Tänk att jag förr trodde att allt var slut när hösten kom? Nu är det som om trädgården börjar om 🙃
    Ha nu en fin hösthelg och efter det en bra Brittsommarvecka 🌺

    SvaraRadera
  3. Mycket vackra höstfärgade träd - och jag tycker också att din ljusa pil var fin!
    Men...det du beskriver som en taggig kornell måste vara fel. Korneller är aldrig taggiga, utan det ser ut som en Berberis - dom är enormt taggiga!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara färger. Tänk att allt det gröna kan förvandlas till detta. Naturen är magisk. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Så fina höstfärger du har eller har haft runt dig. Sen visar du på jättefina släkten som är lättodlade hos oss - superbra :)

    Ha en fin söndag! Carina

    SvaraRadera
  6. Vilka otroligt fina höstfärger hos dig Margareta! Och vilka fina dekorationer du skapar. Jag är imponerad. Tänk vad som går att göra bara man är kreativ. Och även om jag gillar alla sprakande färger så blev jag väldigt förtjust i din pil. Nästan så jag kommer att tänka på skir vårgrönska.

    Ha en bra vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  7. Pj så långt hösten har kommit hos dig. Helt underbara färger. Ha det bra.

    SvaraRadera