onsdag 8 augusti 2018


En bit in i Augusti
Nu när vi kommit in en bit på Augusti så märker man tydligt att det har skett en förändring det börjar bli mörkare på kvällarna och man får börja tända små lampor sommarens värme dröjer sig kvar fortfarande men är inte lika häftig som det var för någon vecka sedan vilket känns bra.

Nu är man i trädgården och samlar fröer bland annat men nästa vecka ska jag börja med en del förändrings arbete ska flytta växter och ge en del chansen på någon  ny plats.
Fröer på Rosenskära samlar jag in bland annat för varje sommar så ser jag till att ha Rosenskära i mina krukor och i sommar är inget undantag här har det blivit lite olika på blommorna den ska egentligen vara rosa och vit men det gör ju inget är bara trevligt att den valt att vissa är helröda    i färgen .Så här har den blommat på vårt torp den här sommaren.
Jag gillar Astilbe här har jag en Plymastilbe som är lite kraftigare och mindre skir än de andra som jag har men fin ändå. Den växer upp ganska sent på försommaren så därför så kan man tro att det är en växt som valt att avsluta jag har faktiskt trott det en försommar och slängde den men maken planterade den på vårt torp där jag fick se att den stod och blommade och då var den ju välkommen tillbaka förstås.Jag fick mig en lärdom till vad det gäller växter att man ska inte ha för bråttom på våren att slänga.

Här har jag en röd Astilbe och den har jag valt att plantera tillsammans med röd kärleksört och andra röda växter nu tänker jag plantera in malört bland de röda växterna det tror jag kan bli en fin accent i rabatten.
Jag har fortfarande Liljor som blommar den här är av en lägre sort och den är planterad i en rabatt som har enbart morgonsol.
Den vita kransveronican den har många Humlegäster och även ett och annat bi det är så trevligt med besök av olika insekter.
Parkstånd den enormt resliga växten här kan jag säga är det invasion av insekter av alla slag även små svärmare.Trevligt är att både vilda bin och även bin från kupor som någon i närheten har samt Fjärilar är flitiga besökare i denna växt bland annat.
Rosenflockel en annan maffig växt den har jag planterat solitärt och den gör sig väldigt bra som just det.Här är det även otroligt många insekter som kalasar.Den här är både vacker och pryder verkligen sin plats dessutom så är det ju bra när växter väljer att komma från roten varje år som den här gör särskilt när man ska ha snöupplägg på stället under vintern.
På sensommaren så blommar även Binkan här är den särskilt fin tillsammans med Brunnäva. 
Det här var några bilder från vår trädgård,jag gör som vanligt länkar till  TrädgårdsFägring
gå gärna in på den sidan och se på andras bilder från deras trädgårdar.

Önskar er alla en fortsatt skön Augusti 



 


 




2 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Det är fler fjärilar och humlor och andra flygfän ute nu. Du har många blommor som lockar dem. Har också samlat frön, känns skönt att kunna klippa ner överblommat. Väntar på en lilja till som inte riktigt vill slå ut. Din är fin.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Binkan är en favorit även här. Har just tagit tillvara fröplantor som sått sig mellan stenplattorna i gången.Sådde i våras 3 olika sorters rosenskära. Den jag tycker bäst om är den med ljusgula blommor. De andra har blivit så himla höga att de lätt fläker sig, tyvärr.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera