torsdag 28 juni 2018


Trädgårdsglädje
Här inne i växthuset är det än så länge mest gröna inslag men längre fram så kommer det så småningom börja lysa av röda nyanser.I år har vi mer än någonsin i vårt växthus jag har både gurka, olika sorters tomater ,Paprika samt Chili de sista har jag fått av vår torp granne och jag odlar i hinkar med bra resultat jag har även planterat morötter i hinkar.

Ormrot är en växt som jag har börjat gilla först tyckte jag inte att den var så värst mycket att ha men nu tycker jag att den är ganska så fin i sin enkelhet.Jag har läst

Rosenkrage som jag drivit upp från frön den har fler blommor i år än förra sommaren men då var sommaren ganska så dålig och jag tror att den gillar mer värme.
På vårt torp så blommar Hansa rosorna så här fint jag tycker att de passar så otroligt bra just här till det över hundra år gamla huset. 



 Stjärnlocka den har nyss slagit ut sina blommor den tycker jag så mycket om mest för att den har så skira blommor och passar så fint i buketter. 
Örträskrosen har börjat slå ut i blom den som doftar så gott tyvärr så står blommorna bara över dagen men den blommar ganska länge för den har ganska många blommor som ska slå ut i omgångar och den kommer med ny blomning senare på sommaren.
Den vita krolliljan har även den börjat veckla ut sina vackra blommor. Just den här fick jag av en man som tyvärr gick bort för ett tag sedan men som det är med trädgård att många blommor bär på minnen av vänner som man har fått dem av.
Som vanligt så blommar denna vackra Praktbetonica den har så fina blommor och när den blommat över så är dess blad även så dekorativa och  rosa Fänrikshjärta är även dekorativ tillsammans med det blåa gräset.
Det är en härlig tid när man får botanisera varje dag bland blommor och blad i sin trädgård man laddar verkligen sina batterier med att få göra det.Jag länkar till  TrädgårdsFägring
gå gärna in där då får Ni ta del av andras trädgårdslycka.  
Ha det så bra alla som tittar in här på min sida. 


 





.











3 kommentarer:

  1. Visst verkar det vara rosornas år i år. Fina sorter som blommar hos dig! Vit krollilja står på min önkelista. Har provat sätta lök, men inget har kommit upp...
    Såg en annan växt hos dig som också hamnade på min lista Pärlemorfjärman. Vilken färg!!
    Önskar dig en fortsatt fin sommar!

    SvaraRadera
  2. Härligt med grönsaker :) Och flera fina kombinationer. Allra mest talade stjärnflockan med det vitvariegerade gräset till mig här och nu...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Så fin bild på torpet och rosen och visst blir det mer harmoniskt när man anpassar växtvalet till omgivningen.
    Odlar också mycket i hinkar och backar. Det är toppen, inte minst för att man kan stuva om och flytta runt mitt i säsong.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera