torsdag 14 juni 2018


 Blommor som jag under årens lopp
 hämtat på trädgårdssällskapets växtbytardagar.
Rosenpionen den sköna som jag hade turen att hitta på en plant bytardag med Byske trädgårdssällskap för många år sedan den blommar så här fint.

Jag kan berätta att det trädgårdssällskap som jag är medlem i har en lördag varje år i Juni månad då vi tar med oss av vårt överflöd med olika växter och som vi delar med oss av .Man får därför nya plantor utan att betala för växterna det ingår nämligen i medlemsavgiften.

Om det är någon som inte har med sig några växter så får den vänta tills dess att de  som har med sig plantor får hämta först det som då blir över får den personen ta av .Vi köper fika och det är även ett växtlotteri.I år fick jag med mig hem dessa växter
Myskmadra
Rosen bocksrot (bilden lånad från nätet)

Stjärnflocka "Dark shin Eyes" "bilden lånad från nätet"
Ringblomma
Vit Näva
Studentnejlika
Tovsippa
Blåklint
Svart Trolldruva som jag vann på växtlotteriet.
Själv så hade jag med mig tre blomsterkassar med olika växter som hamnade hemma i någon annans trädgård.


Jag har en Allium som jag även hittat på en växtbytar dag den blommar just nu så här vackert.

Man får säga vad man vill om Kirskål ett ogräs javisst men jag gillar den brokbladiga nog är det väl ganska så vackert när den har bildat ett större parti.
När jag en gång i tiden var ute efter en sådan så hittade jag den i en kruka på just en sådan dag som jag just berättat om.Den var mycket oansenlig i krukan och jag såg nästan inte vad det var förrän jag kom hem och blev då mycket glad.Jag har även delat med mig av den för jag är inte ensam som gillar den nämligen .
Den här Nävan har jag även hittat det stod Näva på etiketten och då tänkte jag att den är säkert fin det brukar  de vara och blev otroligt glad när den visade sina blommor och är en favorit.
Skuggbräcka är även en växt som blivit en favorit den blommar med skira blommor och är otroligt fin i rabatten med andra matchande växter.
Rosenpimpinell stod det på etiketten och jag var naturligtvis intresserad och hade turen att få den den planterade jag så klart tillsammans med rosen William Buffin det blev en riktig fin kombination.
Förra året så hämtade jag denna Digitalis och den blommade så här fint förra sommaren i år är den i vila jag hoppas att dess frön växer till sig till nästa år för ny blomning.
Även denna Funcia hittade jag för några år sedan då var den en liten planta men nu har den vuxit till sig som växter gör som trivs.
Jag avslutar inlägget med att som vanligt länka till : TrädgårdsFägring 
där finns fler trevliga inslag att ta del av.

Ha det riktigt bra och njut av sommaren.  











 










4 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Att byta växter är toppen, och det är mycket fint du fått med hem till din trädgård. Stjärnflockan är en favorit och den lilla Nävan är riktigt söt. Vi fick lite regn igår kväll, härligt.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Hei Margareta.
    Flott når man kan bytte eller kjøpe planter fra andre hagevenner.
    stjerneskjermen er vakker, men hos meg skifter den dessverre farge, og blir rosa eller hvit etter hvert.
    Etter regnet eksploderer alt enda en gang:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera
  3. Den brokbladiga kirskålen var verkligen ett fynd, så roligt. Den bildar en läcker kudde hos dig.

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen fina och vackra perenner du fått tag på! Den brokbladiga kirskålen är jag inne på att skaffa mig (har en vän här som har en stor grupp) och sätta mellan buskarna i långrabatten så att den kväver dom andra ogräsen.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera