torsdag 5 juli 2018


Sommarblomster
Då har vi kommit in i Juli månad sommaren den fortsätter att vara underbar med sol och värme vi är glada över vårt sommarvatten som vi tar från en sjö som hela kvarteret får ta del av. William Buffin och Örträskrosen de blommar fint även den här sommaren det är så fint att mötas av dessa när man kommer till vår entré.Örträskrosen sprider  dessutom en härlig doft.

 Var tvungen att ta fram sekatören och ansa till Rosorna William Buffin och Örträskrosen  för att de såg lite vild vuxna ut då passade jag på att ta vara på blommorna som fick komma i en vas.

Nejlikor av olika slag gillar jag och har några stycken av olika sorter den här heter Bergnejlika och är verkligen tacksam och är även så vacker i färgen.
Den oranga Fibblan är en växt som fanns förr i tiden denna har jag själv frö satt fick fröna av en före detta arbetskamrat.Jag har inte så värst många med den här färgen så därför så är det roligt att ha just denna.
Även den rosa Krolliljan blommar för fullt och  nu har stänglarna blivit fler sedan hittade jag även på ett annat ställe i en rabatt ännu några stänglar av den så nu har jag den på två ställen i trädgården.
Tänk så bra det kan bli när naturen själv får bestämma för här framför stenen har jag inte planterat.
Violrutan den blommar otroligt fint i sommar och inga löss har den heller något som gör mig otroligt nöjd.
När jag en morgon inspekterade den största rabatten i trädgården så hörde jag någon som pep ideligen trodde att det var Sädesärlan som fanns på grannens gård men det var det inte. Fick då se att det var denna söta fågelunge som satt på höstsilveraxets ena blad och förmodligen lockade på mamma.Den såg ut som en porslinsfågel där den satt.

Maken har lagt stenar på platsen där vi brukar ha den blå bänken då gräset har försvunnit på  platsen. I sommar har det blivit många frukostmorgnar som vi suttit här och njutit av fågelsång och en njutbar frukost.Den fina bänken har min svärfar en gång gjort den börjar vara mer än 30 år den håller sig i god form tack vare att den får stå inomhus vintertid.
Länkar till  TrädgårdsFägring 
och avslutar med att önska alla en fortsatt njutbar sommar. 













3 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Fin ros, och krolliljorna är så vackra. Skall nog skaffa mig några fler. Min violruta har nog blommat över medan jag var bortrest. Värmen fortsätter och det är väldigt torrt.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. For en idyll! Og så vakker blomstring :)

    SvaraRadera
  3. Härlig sittplats och jag som gillar blått :) Krolliljorna är så fina liksom dina rosor.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera