fredag 27 april 2018

Glada tider
som just våren är en årstid som bjuder oss på så mycket glädje om man är en natur och trädgårdsvän.
Jag har lyckats hålla de Australienska Violerna vid liv i vinter och det gör mig så glad och nu har den ena börjat blomma.Jag hade turen att få dem av en väninna förra våren.
Ute i trädgården händer det saker i stort sett varje dag som man blir glad över som den Citrontimjan som jag köpte för några år sedan. Den har nu vaknat till liv och det kommer insekter och Fjärilar att gilla.
Denna söta Tussilago hittade jag i dag och den talar om att nu är våren  här på riktigt.Jag har väntat på att den skulle visa sig och den fanns i ett dike där jag såg att det lyste gult när jag var ute på promenad.
Mina sådder av Tomater har kommit upp väldigt bra den här våren här har jag satt fröer av Ampel tomat och en fönstertomat vid namn  "Vilma"som jag hade turen att vinna hos bloggenhttps://rostochradisor.blogspot.com/  .

Jag har även satt en hel del andra tomatsorter  samt Gurka så jag kommer att fylla växthuset även denna sommar.Dessutom en hel del blommor som jag ska även placera i växthuset över en period tills dess att jag kan plantera ut dem i trädgården.
Ute i rabatten så har den söta Scillan börjat visa sina blommor och den är så söt med sin blåa kulör.
Vi har fått regn som gör att snödrivorna blir mindre för varje dag nu även det är någonting att bli glad över jag har till och med börjat städa bort löv i en del rabatter. 
Jag önskar alla som tittar in på min sida en riktigt fint avslut på April och hälsar sköna maj välkommen.

Gå gärna in på denna sida http://tradgardsfagring.blogspot.se/
















5 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Så härligt att se att våren har kommit till dig, och snön är borta. Stora fina tomatplantor du har, jag har väntat länge
    med att så mina, så de är inte lika stora. De kommer att få bo inne tills växthuset är monterat.
    Ha en riktigt trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  2. Hei Margareta.
    Tomatplantene dine ser skikkelig frodige og fine ut:-)Vi har begynt å flytte inn i drivhuset og det er hyggeli.
    Ha en fin helg./Eirin

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Det låter härligt att våren börjar komma på allvar till dig. Grattis till att du lyckats övervintra den lilla violen. Jag har haft flera sådana men dom har inte klarat sig trots att jag har ett svalt uterum för övervintring. Tomaten Vilma har jag odlat flera år. Det är en trevlig tomat som passar bra i kruka. Blir kompakt och fin och ger många röda små tomater. Och dom brukar mogna tidigt. Din ser jättefin ut.

    Ha en fortsatt fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att violen överlevde :) Och att du hittar tussilago och andra vårtecken även hos dig.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Åh, så söt viol du har! Grattis till att du fått den att överleva. Ska den ut i din trädgård sedan?
    Jag är imponerad av dina tomatplantor, mina är betydligt mindre. Hoppas att det blir en bra tomatsommar i år!

    SvaraRadera