söndag 8 april 2018


En aning vår
Det här med att sätta fröer det ingår verkligen så mycket vårkänslor med att göra det.
Här har jag bara lagt en skiva tomat  i en kruka med jord täckt den med jord och hållit den fuktig.I det här fallet är det en skiva plommontomat som jag har använt något som jag har testat i flera år och alltid med bra resultat.
Det ska bli så underbart när jag får plantera alla plantorna jag dragit upp i växthuset längre fram jag längtar verkligen tills dess.I går var det 20 plusgrader där inne men under April så går det inte för minusgraderna på nätterna avskräcker och vi har inte tillgång till elvärme därinne för till fället. 


Jag brukar även ta in kvistar för att driva i år hämtade jag kvistar av Hägg på vårt torp som får varje morgon varmt vatten och det har gjort att de har börjat spricka och kommer att åtminstone att bli gröna om det blir några blommor får jag väl se det är i så fall en bonus.

Man längtar verkligen tills dess att Häggen på vårt torp ska börja blomma för häggdoft det är ju så underbart och då är vi dessutom inne i en underbar tid som sommaren är.
Herr Koltrast kom och hälsade på härom dagen och då den börjar vara gäst nedanför vårt fågelbord så är det ett litet vårtecken i sig tycker jag.


Helt plötsligt så är det många som är intresserade av vår fågelrestaurang här inne i fågelhuset är  Ekorren och tar för sig och då får ingen annan plats och vill säkert inte vara i närheten heller.
När den kalasat färdigt så tar han för sig nere på marken också hursomhelst så är det en mycket söt gäst.
Nu börjar man märka att våren är i antågande vi har fint väder på dagarna med sol och plusgrader åtminstone på dagen man har börjat höra en del fåglar som kommit och snödrivorna har sjunkit i hop en aning.Man kan säga att det finns hopp.

Önskar alla en riktigt fin April vecka.
Gå gärna in på denna sida  TrädgårdsFägring: TrädgårdsFägring 








 





3 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Idag var det riktig vår ute, varmt och skönt, fick rensat i några rabatter, såg att blåsippan har knoppar, krokusen har slagit ut. Härligt. Gillar ekorren, men ser den väldigt sällan.
    Kul med dina tomatplantor. Har tänkt prova göra så, med en god köpetomat. Blev inspirerad av att prova.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du länkar till TrädgårdsFägring och självklart ligger du sedan tidigare i Blogglistan till höger! Alla bloggar som ligger där har länkat men anledningen till att vi vill att man lämnar en kommentar första gången är att vi inte ska missa någon nu när det blivit så många! Jag såg på vädret att värmen kommer sprida sig över hela landet i veckan så snart är din snö borta oxå :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Så roligt att du lägger en skiva tomat och får så fina plantor. Det är verkligen livskraft i tomatfrön, ibland gror dom ju till och med inne i tomaten. Det ser mysigt ut i ditt växthus. Förstår att du längtar. Koltrastar har vi många nu. Förr hade vi besök av ekorren också men inte längre. Vi har mycket fåglar här som kalasar på fågelmat och framför allt äpplen.

    Önskar dig en fortsatt skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera