tisdag 5 september 2017





Tisdag i början på  September
Vi har just nu ett underbart väder, dagarna börjar med dimma men när den har lagt sig så kommer solen fram och den värmer så skönt och tur är det. Vi börjar ha endast tre plusgrader på morgonen och under dagen så kan det bli ca 17-18 grader mitt på dagen.I går blev det en promenad med min granne och sedan intog vi fika på vår altan då solen sken
 Dessa miniblåklockor de blommar verkligen villigt det är så roligt med växter som gör sitt yttersta för att göra det. Dessa ser inte ut så mycket för världen i början på sommaren men om man låter dem vara i fred så blir de så här fina. 
Dessa vackra Funcior de "funkar" alltid att plantera en sådan och de finns så många skönheter bland dem och denna tycker jag är nästan vackrast av dem alla med mycket vitt i bladen så är de verkligen så dekorativa.
Jag har plockat in mina Pelargoner då jag inte vill att de ska frysa nattetid och denna skönhet har suttit i en kruka där den verkligen har trivts.Jag har fått den här av någon och jag tror att den kallas för Kärlekspelargon vilket jag absolut kan förstå med tanke på den djupröda färgen.
Dessa Pelargonsticklingar kom min svägerska Britten med, den heter Candy Rose något som jag kan förstå även här med tanke på den fina färgen.Dessa har jag nu planterat så jag hoppas att de ska klara sig till nästa sommar och då blomma så här fint.
Nu är det ju skördetid och jag har plockat in våra äpplen och i år fick vi en bra skörd. Jag har även haft turen att få Äpplen av min granne Kikki så i går på förmiddagen blev det äppelmos för hela slanten .. Dessa äpplen ger ett så otroligt gott mos man kan även äta det som en efterrätt då jag gör själv så får man ju söta det efter eget behov.Trädet ska heta Silva enligt dem från trädgårdssällskapet som klipper det på försommaren.

Jag får önska alla en riktigt fin Septemberdag och tack för fina kommentarer som jag har fått.
 
 
 


 

1 kommentar:

  1. Hej Margareta!
    Fint det blommar hos dig, och solsken och fint. Pelargoner har jag inte tur med, så jag får beundra dina.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera