torsdag 31 augusti 2017






Sista dagen på sommarmånaden Augusti
Ja då har vi redan hunnit hit till den sista dagen på Augusti som ska vara den sista dagen som hör till sommaren 2017. Nu är inte sommaren slut på grund av det utan sommartemperaturerna dem har vi kvar för  vi har fått tillbaka lite sommarvärme .De senaste åren så har vi haft det så det är väl direkt inget som är så lyckat med tanke på den stundande älgjakten som börjar på måndag och då skulle vi ha 18 grader varmt.Vi som inte jagar älg vi bara njuter ett tag till.

Äntligen så har den vackra Dahlian slagit ut och jag har verkligen väntat men den gör så varje år att den blommar inte förrän den här tiden.Jag har gett bort knölar av den till andra men hos dem har den redan blommat över.Jag vet inte vad som är bäst men nog tycker jag att den kunde blomma en aning tidigare.Nästa sommar får jag kanske se om det blir någon ny plats för den där den får stå varmare till och då ska den få en självvattnande kruka.
I trädgården så är sommarfägringen kvar och tur är väl det man behöver se någonting vackert och det tycker jag att Rosenpimpinell och William Buffin är tillsammans.
Det har börjat komma nya arter till oss som denna fladdrande varelse som jag hittade när jag gick en runda i trädgården med kameran.Jag har ingen aning om vad den heter men kanske någon annan vet.Den syns tydligt när den sitter på den vita Höstfloxen och den beter sig som en fjäril och är brun med en liten vit teckning på varje vinge.
Dessa vackra Fjärilar Nässelfjäril och Påfågelsöga  lyckades jag pricka av med linsen jag hade bara turen att jag hade kameran med mig och att de satte sig stilla ett tag och vecklade ut sina vackra vingar. De gillar verkligen mina Tagetes men även andra gula blommor har jag sett som finns här hos mig.
I våras så tog jag och satte frön på Ringblomma som jag en gång fått av min väninna Ingrid jag visste inte grobarheten på dem men jag provade och det grodde .Nu blommar den för fullt så nu ska jag ta  reda på dess fröer för Ringblomma ska jag även ha nästa sommar har jag bestämt. 

Jag avslutar med att tacka så mycket för Era rara kommentarer det är så roligt att ta del av dem.


Önskar alla ett riktigt fint veckoslut.








4 kommentarer:

  1. Så mycket fint som blommar fortfarande. Jag tycker att det varit ont om fjärilar hittills. i alla fall hos oss. Jag hoppas jag får se några för nu har fjärilsbusken börjat slå ut, kanske lite sent men den står lite för skuggigt. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  2. Så fint när fjärilarna börjar dyka upp. Ringblommor blev det inga här i år.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Din dahlia är väldigt lik min som slagit ut för några dagar sedan, finns bild på bloggen. Inget som jag beställt men den är fin ändå. Härligt med fjärilarna, det är inte många jag sett i år. Tråkigt.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  4. I love your artwork and follow you pots this very minute!
    ก็อตซิลล่า 2015

    SvaraRadera