lördag 26 augusti 2017


Vi gläntar på dörren till hösten

Känns det som för vi hade bara sju plusgrader på morgonen och det står inte på länge förrän vi vaknar upp till frost någon morgon om inte det vänder vilket jag verkligen hoppas.Trädgården däremot den bjuder på riklig blomning se här bara hur fint denna vackra röda Kärleksört blommar så otroligt dekorativ.
Den vita Astilben gör sig särskilt bra när den har ett vackert Höstsilverax som bakgrund.Astilbe överhuvudtaget gillar jag väldigt mycket de är så fina både i trädgården och att ta in i buketter.
Den rosa Brudslöjan blommar rikligare än den gjort tidigare somrar den trivs verkligen på den här platsen och gör sig fint tillsammans med bakgrund till  Rosen Bonica och andra rosa blommor.
Som Ni ser så blommar det fint i rabatterna Funcia i framkanten har aldrig haft så många blomstänglar så den har nog gillat vår sommar.Växterna har inte fått  så värst många riktigt varma dagar utan det har varit max 25 grader någon enstaka dag och det har de gillat tydligen.
När sommaren börjar gå över till höst så blommar alltid Ljungen så fint och jag fick en idé om att jag skulle göra en krans av dessa vackra blommor  och resultatet ser Ni här.
Vi var till min barndoms skog och plockade Hallon och där fanns nästan hur mycket som helst vi nöjde oss med ca sju liter. Sedan hittade jag även fina Hallon närmare till där jag bor som jag även plockade av så vi känner oss riktigt nöjda.Maken har plockat en hel del Blåbär som det även finns bra med på vissa ställen, nu väntar jag på att Lingonen ska bli lite rödare då ska jag i väg och plocka av dem.
Det här året verkar vara ett år när det finns mycket av olika bär att plocka för även Hjortronen har det funnits bra med för dem som gillar dem det är inte något favorit bär här hos oss däremot.

I går kväll åt vi Surströmming med goda vänner och det smakade riktigt gott  och vi hade en mycket trevlig kväll då blev det förstås en paj med Hallon till efterrätt det kan man bjuda på när man har så mycket av dem.

Jag avslutar med att önska alla ett trevligt veckoslut














4 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Känns som att hösten har kommit, det blir kyligt på kvällarna. Fint med bär, vi har hallon i trädgården, men de har inte gett så stor skörd, mumsar i mig när jag går förbi.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  2. Nej, nej, nej... Jag vill inte glänta på höstdörren ännu även om vi bara haft +3 flera morgnar. En vecka innan älgjakten blir det alltid frostnätter säger mannen och det brukar stämma. Sen kan det vara milt ända till jul och jag kan fortsätta skörda på friland.
    Fina kombos med astilbe och höstsilverax liksom ros och brudslöja. Saknar min brudslöja som kolade vippen i en flytt. De har ju enorm pålrot. Måste skaffa en ny.
    Fin krans, så välkomnande!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Jeg prøver å tenke sensommer, men da vi kom hjem fra en drøy ukes ferie, var hagen preget av at høsten er på vei. Vi får nyte de klare dagene framover.
    Frodig og fint i bedet ditt :-)
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvaraRadera
  4. I liked the arrows for their help in organizing your notes.
    ก็อตซิลล่า 2015

    SvaraRadera