tisdag 30 maj 2017





 Majblommor och en trevlig helg
På vårt sommartorp så händer det en hel del runt omkring oss nu när vi står på tröskeln till sommaren eftersom det ligger nära skogen. En dag förra veckan så fick jag beskåda nio Citronfjärilar samtidigt som tog för sig av videkissarnas nektar dessutom så får man även se mycket kärlek bland alla dessa våra insekter för att inte tala om alla fåglar som bor i närheten och det sjuder av liv överallt och man insuper allt som sker och bara njuter för fullt.
Den här mors dagen så blev det en gul ros som jag själv köpte jag brukar göra det och sedan kommer det även ett telefonsamtal från dottern som bor i Göteborg som grattar.Här har jag haft förut en gul Ros som har levt i många år men förra våren så kom den inte längre tyvärr.
Lördag så var vi på ett kalas som vår trädgårdsförening hade anordnat de fyllde nämligen 80 år.Vi bjöds på mycket god mat och hade en mycket trevlig eftermiddag.
Det var anordnat med tipsrunda där jag var en av fyra som hade alla rätt för det fick jag en godisstrut med karameller från Byske och sedan vann jag på ett lotteri denna växt som jag tror heter Blodrot men jag är inte alls säker.

 Där var Alexandra de Paoli på besök och höll föredrag om olika läkeväxter som var mycket intressant (bilden lånad från nätet).Hon är duktig på det hon gör och dessutom så sjunger hon även vackert vilket vi fick höra när hon berättade med att tolka olika folkvisor där örter var inblandat.

Hon brukar ju vara med i programmet Strömsö som alltid är av intresse att titta på det brukar gå i kanal 1 16.30 Onsdagar men man kan även titta in på svtplay för det är inte alltid man kommer i håg att se det när det sänds.

Nu håller jag mest på i trädgården vi hade turen att få ett telefonsamtal från vår granne som erbjöd oss brunnen hästgödsel vilket vi förstås blev glada över så nu jordförbättras det både med kompost jord och hästgödsel.

Ha en riktigt fin vecka




2 kommentarer:

  1. Trevlig med 80-års kalas i föreningen. Din vinst känner jag inte igen, spännande. Strömså brukar jag också titta på om jag har tid och kommer ihåg. Ha en fin vecka Carita

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Vilken tur du har och fina vinster. Strömsö brukar jag titta på, ett mysigt program. Din ros är fin. Citronfjärilar ser jag också, men bara ensamma, inte så många på en gång.
    Idag kommer det lite regn hos oss, och det behövs.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera