torsdag 11 maj 2017





 Vad händer i rabatten
Är dagens tema i Blommig fredag
Trots den envisa vintern som inte vill dra sig tillbaka så finns det ändå som tur är växter i trädgården som inte bryr sig vilket Vårkragen är bevis på.Den är full i knoppar och ska slå ut i blom bara vi får värme någon gång.
En som verkligen har kommit med sina fina blommor är en näpen Scilla den är verkligen söt med sina blåa blommor och jag blir så glad över att den vill blomma.
En vintergrön växt kommer även denna vår med sina blå blommor den sitter inne i en vrå där den är rätt så skyddad och den är även fin när den blommar.
Den här krukan få vara med en gång till bara för att den är så fin med sina vackra Pärlhyacinter det finns en hel del tuvor av dessa i olika rabatter men de har inte slagit ut ännu men dessa tog jag in och vårdade så därför så blommar de.Det mesta väntar på varmare vindar som vi ska få till veckan något som jag verkligen längtar efter.
Gå gärna in på den här sidan http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/  där får Ni ta del av andras blomster i deras rabatter.

Önskar alla en riktigt fin vårhelg 






7 kommentarer:

  1. Den vintergröna växten du har i din hörna, Vinca minor kan inte svenska namnet har blommat fint här också. Har funderat på om det är för att så mycket annat står still som jag sett blommorna i år. Annars brukar den föra en rätt anonym tillvaro här :)

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
  2. Den vintergröna växten heter just Vintergröna. :-)
    Du har mycket blått och fint hos dig - härlig färg!

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Det blir vår hos dig med. Vintergrönan gillar jag, har den i olika färger.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Det ser ut som om du tycker om blått. Scilla har jag fullt av och den sprider sig så har du tur kommer du att få många scillor. Vintergrönan brukar också sprida sig men är en fin marktäckare. Och blommorna är så vackra, fast ofta så är dom svåra att se bland alla blad.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  5. I dag skiner solen här och det känns skönt även fast det barit minusgrader i natt igen. Vintergröna tycker jag jättemycket om och den finns i en lila variant som absolut skulle få flytta in här.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  6. Perleblomster er en yndling her også! I den langsomme våren har vi kunnet nyte dem ekstra, ekstra lenge :)
    God helg!

    SvaraRadera
  7. Vissa växter är mer tåliga än andra, det är skönt att några klarar sig bra så att det finns lite som blommar och är vackert innan värmen kommer, för den kommer väl snart. Jag har en stor vintergröna med lite större blommor som jag klipper av alla revor på och bara har som en planta som inte får sprida sig. Jag har rensat bort ett par hinkar med scilla som är jättesöt men ett ogräs tycker jag. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera