fredag 3 februari 2017




 Om jag fick börja om från början
När vi flyttade hit för snart 29 år sedan så fanns det här en  trädgård som var ritad av en trädgårdsmästare och i den ingick en del buskar däribland Doftschersmin buskar som fortfarande står kvar, en Björk som stod i ena hörnet av tomten och som vi var tvungen att ta bort under tidens gång .Det fanns även en Gran som fortfarande står framför vårt hus det fanns tre rabatter ett jordgubbsland och ett litet trädgårdsland och även ett Äppelträd.
Om jag skulle få börja om från början så skulle det se ut som det gör i dag för vi har förändrat trädgården en hel del under tidens gång sedan vi flyttade hit men det har fått gå i en lagom takt och vi är nöjda i dag med trädgårdens utseende.


Den här rabatten kom till när vi plockade bort den häck av Hansarosor som var planterad den var fin när den blommade men övrig tid på året så var den inte så vacker häcken byttes ut mot Rönn.Nu har vi en rabatt här som verkligen är ett smycke på sommaren när det blommar som bäst.

De Pilträd som vi har planterade har vi själva dragit upp från kvistar och de har blivit rejält stora så för några år sedan så klippte vi ner dem och nu kommer de att bli fina på nytt.Ett inköp av ett växthus har det även blivit och det inköpet har jag aldrig ångrat.
 Där den  här Rosen blommar har vi anlagt en rabatt för att där var gräsmattan gul varje sommar nu är det vackert där under hela säsongen.På bilden kan man även se planteringar vi har gjort bak vårt hus.
I en av rabatterna har jag växter som klarar skugga för där har vi endast morgonsol.
Vid vår altan så porlar det så fint på sommaren från den här springvattenstenen idén fick vi på en resa till Småland här framför uteplatsen som då bestod av skifferplattor där växte det buskar som vi har flyttat.
Det här var mina tolkningar på dagens tema i Blommig Fredag men gå gärna in på den här sidan  http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/ så får Ni ser tolkningar i dagens tema.

Jag önskar alla en riktigt fin dag.





 










 



6 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Det är tjusningen med en trädgård, den blir aldrig färdig, man ändrar och lägger till. Du har en vacker trädgård.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Så vacker trädgård, förstår att du är nöjd med den . Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  3. Vacker förändring och härligt att känna sig nöjd. Vill ju tro att vi i stunden fattar beslut utifrån där vi är just då. Det kan ju aldrig vara fel...

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
  4. Høres ut som en bra start, og en enda bedre fortsettelse :)

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Så fint du har det och så skönt att vara nöjd. Själv ser jag alltid förändringar i huvudet och att jag kunde göra si eller så.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Tack för din kommentar. Visst fortsätter jag, om lusten kommer tillbaka. Och det gör den kanske då naturen börjar spira igen.
    Vad roligt att känna sig nöjd med sin trädgård o inte vilja ändra på en massa. Och vad jag kunnat se, har du anledning att vara nöjd. / Britt

    SvaraRadera