onsdag 25 januari 2023

 Så här i slutet på januari

Nu så här i slutet på januari då snön ligger djup utanför och vårt växthus är omgärdad av den och då dessutom solen skiner då får man börja drömma igen om den härliga tid som så småningom kommer och man åter får fylla det med allehanda plantor.

Maken har skottat av taket den tunga snö som har legat där för att eliminera olyckor som kan ske om den blir för tung och taket rasar i hop.

 Jag har i vanlig ordning köpt mig lite vår i form av en liten vårblomma det är ju så mysigt med lite vår inomhus.

Jag köpte mig även en bergs palm då jag behövde flera nya gröna växter för många har faktiskt inte klarat vintern.

Jag var ute efter att köpa mig en ampellilja som  jag tror att de heter och hittade vad jag letade efter jag hade med mig presentkort som  jag har fått då är det trevligt att hitta det man letar efter.

Det är verkligen ljuvligt nu när solen tittar in genom fönsterrutan man känner att livsandarna vaknar till liv och energin kommer till en.

Jag har även varit ut och klippt in några kvistar av hägg tycker det känns trevligt när det kommer gröna blad om inte annat man får lite vårkänslor av det.


 


Jag håller även på med att sätta om några blommor som behöver få sig ny jord, en del får bara ny jord ovanpå men en del behöver både ny kruka och jord.Jag passar även på att förnya en del växter med att ta sticklingar och rotar.

Just i dag så har vi plusgrader så då kommer ju en del snö att sjunka ihop men annars så vet vi ju om sedan förut att än så länge kan man bara drömma om vårens ankomst.

Det var lite om hur vi har det här hos mig.Länkar över till TrädgårdsFägring jag hoppas på bättre tur den här gången men jag lyckades inte med tekniken att föra över mitt förra inlägg.

Ha det bra alla.



 




 

 

 



4 kommentarer:

  1. Så fine primula du har kjøpt deg! Heldigvis så går det mot lysere tider igjen. Flott ampel lilje også. Det er plusgrader her også i dag, og det er godt å ha pause fra kulden vi har hatt i det siste.
    Det er smart å potte om planter eller gi de ny jord nå ja. De pleier å like det.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Så här års är det tur att det finns lite saker man kan göra inomhus för att stilla längtan efter våren. Oavsett om det handlar om att plantera om krukväxter, ta sticklingar/så frön eller ta in en kvist.
    Det hjälper förstås också att unna sig lite nya inomhusväxter och din primula var riktigt söt.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Du har en hel del snö, det ser så fint ut. Här är det barmark igen och idag tittar solen fram. En riktigt söt primula, jag lyckas inte få dem att överleva, tyvärr. Tråkigt att du inte lyckades lägga upp ditt förra inlägg. Ibland kan det krångla för mig också, får upp olika val, facebook och google. Om jag trycker på google så brukar det ordna sig.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  4. Lite vår i kruka så här års är underbart. Och du är duktig som klarar de små vivorna inomhus. Jag brukar få dem att mögla - himla trist. Jag älskar nämligen doften.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera