lördag 7 januari 2023

 En ny trädgårdssäsong

Nu har vi ju ett nytt år och nya möjligheter och det är roligt varje år när man åter får börja med trädgårdsplaneringen igen. 

Jag har en önskan att åter få ha rosen The Fairy i trädgården igen  för det var en mycket fin ros som jag blev ganska så förtjust i just därför att den hade små söta rosor.Tyvärr så gav den upp till slut.

Jag kanske har samma  tur som med polkagris rosen

Den hittade jag ju   i en lokal trädgårdsbutik.Nu är min förhoppning att den ska ha överlevt den här vintern för jag har i tanken att flytta den till ett ännu bättre ställe.

Nämligen hit bredvid vårt cykelskjul för att mina vackra Lollipop hade blivit bo fäste för liljebaggen och den vill jag utrota och då måste liljorna bort härifrån och i stället får rosen flytta hit i stället.Det är lite min tanke då får jag se hur det blir.

Den här vackra rosenkragen har jag länge sett hos min granne och beundrat och förra sommaren så fick jag en tuva av den som jag även hoppas på har överlevt.

Den här rosen som jag köpte förra sommaren och som fick växa i en kruka fick så småningom en plats i en rabatt, den hoppas jag förstås även att den ska klara vintern och blomma på nytt igen.

 Son Ni ser så har jag många förhoppningar om många växter då jag inte vet om de gillade vår höst förra året då vintern kom väldigt sent och den snö som brukar vara ett bra skydd kom senare än vanligt.

 

Nu blir det inte så värst länge förrän butikerna åter säljer dessa så fina vårblommor och då måste man ju bara ha en att sätta i en korg och sedan plantera ut när den tiden kommer.

Man vill ju så klart ha en vårblomma att titta på för än dröjer det länge här hos mig innan jag åter får njuta av vår trädgård.

När solen åter tittar in genom fönstret så blir man så otroligt glad för då känns det att vi är på rätt väg nu när ljuset har återvänt.

Det var lite grann om vilka planeringar jag har inför det nya trädgårds  året.

Jag kommer att göra som vanligt nämligen att länka över mitt inlägg till  TrädgårdsFägring

Jag avslutar med att önska alla en god fortsättning på det nya trädgårds året. 
 


 








3 kommentarer:

  1. Godt nytt år til deg også!
    The Fairy er en vakker rose så jeg forstår godt at du vil ha den igjen. Jeg har en som heter White Fairy, og den har jeg hatt i mange år. Den du kaller Polkagris rose har jeg også. Den tåler veldig mye, og har klart seg her i mange år den også. Den heter Rosa mundi. Vakker primula i kurven.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    God fortsättning. Härligt att planera för en ny säsong i trädgården. Vi har fått en hel del snö, så det känns lite avlägset men snart är vi där igen. Riktigt fina rosor. Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Det är underbart att sätta in en primula så här års. Ibland stryker jag bladen också för dofter är härlig. Visst är det fint med planer för säsongen och dina rosor är fina.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera