onsdag 9 september 2020

                                                  Det här blommar just nu

Nu har vi ju hunnit en vecka in i September och det fortsätter att blomma.
 En del blommor har blommat över när andra tar vid som den här vackra Bolltisteln den är verkligen så reslig och elegant med sina blå bollar till blommor.
Vissa år har jag plockat in av den och den är som en eternell och så fin att ha i en hög vas.
Parkstånden är inte särskilt höga i sommar men den blommar och det är huvudsaken.
Trolldruvan den har blommat över men kommer efter blomningen med sina vita  pärlor det här är en växt som om den får sitta på rätt plats blir så otroligt fin.
Just den här sitter väl kanske inte riktigt på rätt plats för att utvecklas men den ska nog få en bättre plats till en annan sommar.
En växt som verkligen blommar hela sommaren är ju den röda Röllekan nu har jag placerat den på en plats som den verkar gilla och där ska den också få vara.Jag har ju haft en tidigare som tyvärr jag förlorade så vis av erfarenheten så ska den få vara i fred.
 Min Besksöta kommer nu med ett andra flor av vackra klockor och den växer så det knakar den får ju även vackert röda bär efter blomningen.
Ännu så blommar en och annan Ringblomma de har verkligen levererat kan man säga och naturligtvis så ska de även få vara med nästa säsong .
Vissa rabatter som jag har i trädgården där är det växter som är fina även så här på hösten och har lite varma tongångar.
Jag passar på att klippa in av den vackert vinröda Kärleksörten för att rota, tanken är att jag vill ha den på flera ställen för de rotar sig ju så lätt så det är inga som helst problem. 
Höstastern vid vårt sommarhus den blommar för fullt och den brukar vara fin en bra stund.
När jag kom ut en dag så hade den höga Höstrudbeckian blåst ut så det blev att plocka in en bukett för att njuta av den .Det blev även en bukett i en bunke ute på bordet på verandan och där kommer den att stå ett bra tag. 
Det här var lite om hur det ser ut här hos mig just nu så här i September och i vanlig ordning så kommer jag att länka över till  

Jag avslutar med att önska Er alla som tittar in här på min sida en fin fortsättning på Septemberveckan ha det nu riktigt bra



 

 

 
 

 

 

 

 


 

 


3 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Ser fint ut hos dig. Bolltistlarna har blommat över här. Min rölleka har inte blommat så fint som den brukar, tyvärr tar de slut efter ett tag. Den gula hade jag i några år, och den lila har varit kvar längst. Den mörka kärleksörten är så fin, blev några nya här i år.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Du har mycket fint som blommar, och jo visst finns det många växter som är fina även nu och även här :) Bolltisteln är så fin men hos mig blir bladen jättefula ungefär när bollarna blir som finast och det förtar hela intrycket. Kanske är det jorden eller läget hur som så funderar jag på om vi ska gå skilda vägar bolltisteln och jag.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Så mycket fint som blommar hos dig. Bolltistlarna är så vackra men jag har samma problem som Carina, bladen ser helt för bedrövliga ut. Det gjorde att jag tog bort dom för flera år sedan, tyvärr.
    Besksötan var en trevlig bekantskap. Och visst är det härligt med kärleksörten. Den rödbladiga är så fin. Och rötter får dom hur lätt som helst.

    Önskar dig en fin kommande vecka!
    Anita

    SvaraRadera