onsdag 16 september 2020

 Lite av varje så här i September

I dag har vi en riktigt trist dag då det blåser och regnar inget väder som man vill vara ute i precis. 
Jag har nu plockat in alla mina Pelargoner och de som blommar fint har jag ställt på fönsterbrädan och den här med den varmt röda färgen är en av dem vad den heter vet jag inte men jag tror det är en kärlekspelargon och då passar ju färgen riktigt fint. 
Den här Engelska pelargonen har jag lyckats få till att leva nu i flera år den får även stå i ett fönster inom hus så länge som den vill blomma.Sedan åker alla ner i källaren där de får vara och jag brukar bara titta till dem några gånger för att se hur de mår.
Någonting annat vackert som står på min fönsterbräda är den här vackra Cyklamen den blev jag ägare till när vi var ut och åt en god lunch tillsammans med några grannar.Efter lunchen åkte vi i väg till en blomsterbutik och då hittar man alltid någonting som är av intresse.
Solrosen under vår Tall framför huset har nu äntligen slagit ut den har kommit upp av något fågelfrö och jag trodde inte den skulle hinna slå ut men det gjorde den och nu står den där stolt och lyser. 
Nedanför vårt sommarhus där blommar ännu Hansarosen och runt omkring så börjar naturen mer och mer få höstens vackra varma  färger.
En del växter i rabatten vid vårt sommarhus har så här fina färger .
Nere vid vägen så har Bergrosen fått så många vackra nypon och dem har jag tänkt använda till något pynt det blir nog till en krans var min tanke.
Alla Fåglar som inte ska vara kvar här under vintern har nu farit i väg och det är ett otroligt liv uppe i luften när det bär i väg,nu längtar jag redan till de kommer åter för då går vi mot en ny sommar igen.Trots allt så är det lite vemodigt när de far i väg och särskilt så längtar jag extra mycket efter Sädesärlan som är min favorit.
En sådan här dag då det är busväder utanför husknuten så är det mysigt att få vara inomhus i stugvärmen och tända lite ljus.
Det är lite grann om hur det är här hos mig just nu och jag gör som vanligt länkar över till  
 
Gå gärna in där så får Ni ta del av andras inlägg.
Jag avslutar med att önska Er alla en fin fortsättning på veckan så hörs vi nästa vecka.
 

 

 

 

 



 

 

 

 




3 kommentarer:

  1. Den röda pelargoen är vacker - en fin röd färg. Här har solrosor också grott i år och får för mig att fler skrivit om det i år än vanligt. Visst är det skönt att det kan bli lite höstigt men just nu är jag ändå glad för det fina vädret jag har här hos mig. Kröp upp i solstolen med lunchen och njöt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Vackra pelargoner, är så glad att jag lyckats med dem i år. Stora och fina, har de fått flytta in i växthuset. Vi har haft och har riktigt fint och soligt, ett härligt höstväder.
    Känns lite vemodigt att se fåglarna flytta iväg, tur att det finns några som stannar kvar.
    Din cyklamen är så fin, tyvärr klarar jag inte av dem, vet inte om jag vattnar för mycket eller för lite, men de trivs inte hos mig. Fina nypon, jag hittade en hel del stommar till kransar då jag röjde i garaget, skall försöka få gjort några kransar.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Inte bara utomhusväxterna du har tumme med!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera