onsdag 8 juli 2020


En blandning av blommor och blad
Vi har den senaste tiden fått 30 mm regn såg på nyheterna att vi befinner oss i ett djupt lågtryck så nu är det bara att se tiden ann och invänta bättre tider.Ett plus är att man behöver då inte vattna och trädgården och naturen blir glad över detta.
Mitt Blågull blommar för fullt och de har en så fin blå färg det är egentligen så fint med blått i trädgården och jag kan säga att det är en kulör som inte jag har särskilt mycket av.
Den australiensiska fetknoppen den skiftar även i blått och är jättefin med sitt speciella bladverk om man nu kan kalla det för det.Jag gillar den jättemycket en lite annorlunda växt som man kan ha i olika växtkombinationer.
Den här klätterrosen har vuxit precis som jag vill ha den den skulle egentligen haft dubbla Rosor.
Nu har den enkla blommor men är jättefin ändå man får inte vara allt för kinkig.

Den här sommaren har Strandirisen blommat otroligt mycket annars brukar den aldrig blomma mera än en blomma någon gång och den är ett konstverk med sina otroligt vackra blommor.

Praktbetonica och rosa Fänrikshjärta pryder sin plats i rabatten när Praktbetonican har blommat klart så fortsätter Fänrikshjärtat men de är ett fint par tillsammans så länge det varar.

Den rosa Revsugan är en favorit så otroligt fina färger dess blad har passar ihop med det silvriga gräset.

I bland så blir kombinationen av olika vackra blad tillsammans en så fin kombination. Här tycker jag att det syns det gula Penningbladet tillsammans med Lungörten och lite i bakgrunden hasselörten de har ju olika utseende.Det gula Penningbladet är också en favorit för det lyser upp i rabatten.
Vid väggen i rabatten vid vårt sommarhus blommar William Buffin så här fint passar fint där den står jag har den ju hemma i trädgården i ett större format och den skjuter ut rotskott och ett har fått hamna här och pryda den röda husväggen.
Det var ett litet collage över vad som finns i ett antal rabatter här hos mig inlägget länkar jag över till TrädgårdsFägring
Gå gärna in på sidan så får Ni ta del av andras inlägg där Ni kanske kan få lite tips och idéér .

Nu ska förhoppningsvis vi få det lite varmare och att det även ska bli uppehåll även om vi behövde regnet men nu längtar jag efter sol.
Vi har hemma dotter och måg från Göteborg så vi vill gärna göra lite utflykter tillsammans med dem tur att de ska stanna ett par veckor så då finns det hopp.

Jag avslutar med att önska alla en fin fortsättning på veckan och ha det nu riktigt bra tills vi träffas på min sida snart igen.




 
 

 

4 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Du har mycket fint som blommar nu. Hos mig har pionerna blommat klart och rosorna har tagit över. Några Irisblommor får jag inte i år heller ,din har en vacker färg. Det har regnat en hel del och varit riktigt kallt och blåsigt. Idag skiner solen, så det blir en fin dag.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Fina kombinationer av blommor och vackra blad. Sånt gillar jag. Roligt att få tips på växter så här. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Så fint :) Tittar på din revsuga - den är vacker just den sorten. Men jag undrar... ..efter ett par säsonger började min byta färg och det blev fler och fler av den rödbladiga sorten. Nu är den ursprungliga bortträngd. Märker du samma?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina jag har sett tendensen men jag plockar bort den som jag inte vill ha och hoppas att den ska få vara som den som jag egentligen vill ha den med rosa blad.

      Radera