torsdag 23 juli 2020

                                                        Ett antal snyggingar
Under våren så hade jag en önskan om att jag skulle hitta frön på Kornvallmo och blev så glad när jag helt plötsligt hittade frön på Granngården och nu står de i en rabatt och blommar för fullt,jag kommer låta dem stå kvar i rabatten så de får en möjlighet att sprida sig.
Den här  Riddarsporren med den vackert blå färgen har jag hittat i min barndoms by och i sommaren står den äntligen hos mig och blommar.
Här är den tillsammans med de rosa stavarna och jag tycker de matchar varandra fint.
Louise Bugnet blommar så här fint den här sommaren den blir finare och finare för varje år.Tyvärr så har den lite grann veka grenar som gärna vill böja sig mot marken då blommorna blir för tunga och då behöver den stöd.
Den vita Prickklockan är lika vacker som alltid med sina vackert vita klockor.Det är inte alla som gillar dessa skönheter men hos mig får de gärna vara.

Denna så fina Näva Splish splash som den lär ska heta blommar även den här sommaren och nu har den fröat av sig så jag har planterat den i ännu en rabatt det är lycka när man kan ha samma växter på flera ställen.
Fransnejlikan som jag har fått av min granne är en tacksam växt för den fröar av sig och blommar varje sommar.
 
Så här har jag pyntat det utanför vårt växthus i en gammal bunke som man förr använde till att konservera i har jag planterat olika sommarblommor och på andra sidan målat en gammal stol i min favoritfärg blå och ställt dit. I år har jag en liten kruka fylld med någon perenn fetbladsväxt och penningblad. 

Rodgresia är en favorit tack vare dess vackra blad hittade den på en trädgårdsdag och är så glad över den.
När vi skjutsade vår dotter och måg till Bastuträsk då de skulle ta natt tåget tillbaka till Göteborg så såg jag denna så vackra plantering utanför tågstationen och förevigade den förstås för det var så fint.


Jag gör som vanligt och länkar över till TrädgårdsFägring
Jag kan berätta att vi har fått rejält med regn och det är inte färdigt ännu så allting är rejält blött. När det torkar upp igen så ska jag bege mig ut och börja med diverse omplanteringar och fylla på med mera jord så jag har att göra eller det har man alltid när man har en trädgård men det är mig kärt och ett sant nöje.
Ha nu ett riktigt  fint sommarveckoslut.

3 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Har en hel del vallmofrön, av någon anledning glömmer jag att så dem. Du har mycket fint som blommar. Riddarsporre är en favorit, din har en vacker blå färg. Louise Bugnét är en vacker ros, min har bara några knoppar kvar. Den har varit extra fin i år. Rodgersian har vackra blad, tyvärr trivdes den inte hos mig.
    Idag har vi sol och varmt.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Hei Margareta!
    Mye fint som blomstrer hos deg nå. Den hvite Prickklokkan får stå hos oss også:-)
    Bronseblad er en flott plante, selv om den må holdes litt i sjakk..
    Ha en fin ny uke/Eirin

    SvaraRadera
  3. Den typen av riddarsporrar måste man nästan få från någon. Morfar hade en i samma vackra blå nyans och en ljusare himmelsblå. Jag är ledsen för båda har gått bort hos mig.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera