torsdag 12 september 2019


Septemberblommor och lite annat
  
Enligt väderlekstjänsten så har vi sommar här ännu men ändå så har vi  haft minusgrader en natt och då blir man helt plötsligt påmind om att det börjar närma sig en annan årstid.
Den vackra Bergrosen som jag har på vårt torp den blommar fint vidare och har dessutom så fina nypon.Den är fin både under sommaren och höst perioden. 
Min Dahlia som är placerad i rabatten vid vår entré och är skyddad den kan nog stå kvar ett tag till och den kommer först nu med blommor och har en hel del knoppar.
Dessa så ljuvliga Nävor de blommar vidare som om om ingenting har hänt bryr sig inte om någon frostnatt.Det här tror jag är en Silkesnäva som blommar så fint.
Palettblad och laxfärgad Pelargon är en fin kombo men dessa har jag plockat in, Palettbladet hade faktiskt fått sig ett nyp av en natts frost men det klarar sig ändå då inte hela plantan frusit bort. 
Mårbacka och alla de andra Pelargonerna har jag plockat in och står nu på fönsterbrädan i stället.Jag hade nog kunnat ha kvar dem ute ett litet tag till men då måste man passa dem med fiberduk och annat skydd nattetid och det känner jag inte för. 
Tomaterna har jag även plockat in och det blev en riktigt fin skörd även om inte alla hann bli röda men jag tar ju om hand om även de som är gröna och använder i matlagningen.
Så här i September är det alltid trevligt att göra någon höstdekoration och det blir för det mesta att jag använder det här ljuset som ser ut som en stubbe och dekorerar med mossa och bär av olika slag runt det. 
Den här gula Rudbeckian har blivit rejält hög något som gör att den blir beroende av att man måste binda upp den och ankra den i väggen och även om det är gjort så blir bördan för tung och den rasar i backen.
Det innebär att jag tog och satte en jättebukett i en kruka som nu får stå på vårt bord ute på vår altan där de mår riktigt bra.
Den här rabatten börjar inta diverse olika gula toner men den är höstfin tillsammans med andra kulörer tycker jag.

Jag länkar över i vanlig ordning veckans inlägg  till  TrädgårdsFägring

Det var allt från min del av världen och jag önskar Er alla ett fint slut på veckan och ha det riktigt bra.














6 kommentarer:

  1. Undrar om inte vi också haft en liten släng av frost, för mina flitiga lisor ser väldigt ledsna ut, och de brukar ju vara känsliga för sånt... hm, jag som tycker vi har ännu så varmt? Nåja, få plocka bort dem nu i helgen.
    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Dahlior och pelargoner är värda några veckor med fiberduk tycker jag. Vi har inte haft frostvarning ännu, så jag har mitt passande framför mig.
    Snygg räddning av rudbeckian. :D Gula blommor är så rätt så här på höstkanten. Undrar varför jag inte har några...? Det borde jag ändra på.
    Ha en underbar helg! ♥

    SvaraRadera
  3. Så ni har haft frost, vilken tur att dahlian står så skyddad. Så frodig och vacker din trädgård är. Och den stora frodiga gula buketten är som ett solsken! Det måste vara härligt att möta den på altanen.

    Ha en fin helg!
    Anita

    SvaraRadera
  4. Hmm så lite nattfrost... Bristen på tidig nattfrost är det som gjorde att jag började odla dahlior. Minns hur de alltid frös för mamma när jag var yngre. Nu får vi sällan nattfrost tidigt. Din dahlia hade en magisk färg :) Hoppas den klarar sig och kan blomma ett tag.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  5. Just det palettbladet är en av sommarens favoriter här och så fin att kombinera med allt möjligt.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Hej Margareta!
    Vacker ros och fina nypon. Hoppas din dahlia klarar sig ett tag till, låter tidigt med nattfrost redan. Jag hoppas den dröjer länge till. Vacker rabatt med mycket fint som blommar fortfarande.
    Ha en härlig söndag /Marika

    SvaraRadera