torsdag 5 september 2019


September är här

Nu har vi September här det börjar bli svalare i luften  men det finns ändå en hel del blommor som inte ger upp utan fortsätter att blomma och de dagar solen skiner så kan de fortfarande vara mot 20 grader varmt.Den här Liljan är en av de senare Liljorna men fin där den och står och blommar vid skogskanten på vårt sommartorp.
Vad förvånad jag blev när jag kom ut i trädgården och fick se mitt gräs blomma det hade jag ingen förväntan om att det skulle ske då jag bara har sett det som ett vackert gräs.
Kan hända har det följt med plantan en liten knöl från en Lilja när jag hittade det och nu äntligen börjat blomma vad vet jag.Kul är det i varje fall.

 
Höstfloxen som är rosa har även de slagit ut som sig bör så här i September.

Jag brukar plantera ner Pelargoner i krukorna tillsammans med andra växter som jag tycker blir en fin kombination.Snart ska jag plocka in dem på grund av kalla nätter som de inte klarar.
Den här Pelargonen köpte jag till mig själv till mors dag och jag gillar deras vackra blad att de dessutom blommar med fina blomklasar gör absolut ingenting.
Nu ska jag ta sticklingar och hoppas att de ska klara sig till en annan sommar jag brukar ha svårt med just Pelargonsticklingar att klara dem på höstkanten men man får inte ge upp.
Jag har även varit och köpt mig ett stycke vår i form av dessa Tulpanlökar man måste ju ha någonting att längta till.
Den röda Astilben har nu helt slagit ut och den är verkligen så otroligt vacker .
Tigerliljan har äntligen slagit ut den har jag haft i en annan rabatt där den inte har trivts men nu visar den mig att den gillar läget med att blomma och det är första gången och jag blir så glad över det.Jag har väntat i tre år på att det ska ske.
Det börjar märkas i trädgården att vi är inne i September och att vi har gått in i den första höstmånaden men det är ganska så fint ändå när bladen börjar få lite gulare toner.

Det var lite grann från min del av världen jag länkar över till  TrädgårdsFägring 
som vanligt.
Ha en riktigt fin höstvecka. 






 






 


6 kommentarer:

  1. Fint, frodigt och blommigt fortfarande. Verkligen vackra tulpaner att se fram emot.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Vackert med dagliljorna som blommar, hos mig har de blommat klart för länge sedan. Floxen är fin, och din Astilbe har en vacker färg.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Fin daglilja och visst var tigerliljan värd att vänta på :) Vår på påse att inhandla nu är så härligt :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Hei Margareta!
    Skjønner du bor endel lenger nord enn vi gjør:-)
    Her er astilber,og høstfloks allerede avblomstret.
    Så flott at du kan nyte det nå. September er min favoritt-måned!! Deilig luft og flott lys!
    Ha en fin høstuke/Eirin

    SvaraRadera
  5. Kul med en daglilja som blommar så här sent på säsongen. Och när jag ser dina tulpanlökar så påminns jag om att jag inte har köpt några lökar ännu i höst..... Ha en fin vecka.

    SvaraRadera
  6. Alla mina dagliljor har torkat och nu när det äntligen kommit lite regn så är det nog för sent för att dom ska blomma om - tyvärr!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera