onsdag 21 augusti 2019


Augustiblommor
Tänk vad tiden rusar i väg den här sommaren har passerat revy av bara farten och nu är det snart bara kvar en vecka på månaden Augusti.Hur som helst så är det härliga dagar med varmt väder och man får njuta ett tag till och trädgården levererar. I den här rabatten så är det många gula växter som Praktlysing men även en vacker Funcia växer här som är så otroligt fin just nu.
Här växer även gul Rudbckia och den är nog två meter hög men så vacker mot den röda väggen ett riktigt smycke är den.Den vann jag på ett växtlotteri för några år sedan och den verkar gilla platsen den står på.
Den röda liljan som har slagit ut med sina röda blommor är
 så otroligt vacker som Liljor egentligen är den fick jag av en granne för något år sedan och är så glad för den.
Den röda Astilben har även den börjat blomma och den är så snygg ihop med den röda Kärleksörten det gäller att plantera och tänka på hur växterna är i färg tillsammans, åtminstone tänker jag på det,så det blir i samklang med varandra och jag gillar när det blir en fullträff.
Vitpytta den som jag hittade för några år sedan på en trädgårdsdag den står och blommar så fint med sina  vita knappar.Vita blommor passar egentligen överallt de är så rena med sin vita kulör.
Även Rosorna blommar ännu en del har vilat ett tag men kommer tillbaka och är nästan ännu vackrare den här gången som den här Morden Centenital jag är så glad att den trivs i den här rabatten.
Den rosa Malvan har även den blivit så otroligt hög och blommar mer än någonsin och är så  vacker.Underbart att det är så många blommor som blommar även så här i slutet på sommaren.Förra sommaren så blommade den inte särskilt mycket då vilade den till sig för att komma i form till den här sommaren verkar det som.
I början på juni planterade jag ner i den här krukan höga Tagetes och de blir verkligen så effektfullt de blommar just nu för fullt och jag ska naturligtvis ta fröer av dem för dem ska jag även ha nästa sommar.Om det blir så här i kruka låter jag vara osagt men vi får se hur det blir då.
Så här ser de ut i närbild.
På vårt sommarställe har jag krukor med Tagetes och Fjärilar gillar dem mycket och de sätter sig gärna ner på Tagetesblommorna för att få i sig nektar.Även Humlorna är på alerten så här i Augusti och det brukar vara flera sorter av dem på samma blomma.



Det var lite bilder från min augustiträdgård jag avslutar med att önska alla en bra fortsättning på veckan och gör som vanligt länkar över till  TrädgårdsFägring


 








5 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Du har en hel del som blommar fortfarande, så vackert. Ståtlig Lilja, och kärleksörten är fin nu på hösten. Malvan självsår sig hos mig, den kan vara borta ett år för att komma upp igen nästa.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Härlig augustiträdgård och jag ser på blomningen att det är flera växter som blommar samtidigt hos dig som är mera utspridda i blomningstid hos mig. Hur som helst... Många fina färger och mycken blomning :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Jag utnämne liljan till inläggets vinnare med sin otroligt lackröda färg!
    Visst går sommaren fort, man blir lika tagen på sängen varje år när det plötsligt är september. Tanken slår mig att jag kanske skulle hoppa över allt sommararbete, sätta mig på sparken och vänta tills sommaranfallet går över...
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Beautiful flowers ! Your garden is really fantastic !
    Greetings

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig blomsterprakt du har!
    Ha det gott och njut av de sista augustidagarna!
    Gunilla

    SvaraRadera