onsdag 12 december 2018


Ljuvliga Juni
Nu går vi ju mot julen för fullt men nog kan man gärna stanna upp med förberedelserna inför den och ägna sig åt veckans tema som är ljuvliga Juni.

Jag  drömmer  mig gärna tillbaka till Juni månad med allt vad det innebär av ljumma vindar och en hel del blommor och gröna blad och nog längtar man ju tills dess vi har det så igen.
.
När Tulpanerna blommar då blir man glatt överraskad varje gång för man vet ju inte hur många som kommer upp varje år för jag köper inte nya varje år heller så just därför så är det extra spännande.
En vacker gul klocka som jag fått av torp grannen Valda  den blommar varje vår den har jag på vårt torp.
Dillpionen som jag även fått den blommar så fint varje försommar och efter blomningen så har den sina skira blad som pryder den.
I Juni blommar även Rosenbräcka och jag har både röd och vit den vita har lite annorlunda blad än den röda vilket gör att de är fina även sedan de blommat ut.
Silkesnäva se så fint den blommar  i Juni jag har många olika Nävor just för de är så tacksamma och  och många blommar sommaren lång åtminstone denna.
Apeln Rudolf blommade så här fint i somras men på hösten så kom det inga bär på den troligen för att den kanske inte orkade med att sätta frukter då sommaren var ganska så krävande med torka.
En bukett med ängsblommor plockade i min barndoms by dit återkommer jag gärna flera gånger under sommaren.


Dit åker jag även för att plocka Liljekonvaljer vill så gärna njuta av dess doft, vackra att se på är de även.
Nyponrosbusken slår även ut under försommaren och blommar sedan hela sommaren och dess blommor doftar underbart gott.
Den här tiden blommar ju Häggen och det är en underbar tid när man njuter i fulla drag över att vi är inne i försommaren  och dess doft sprider sig med vindarna.

Vita Syrener de blommar även den här tiden och i somras så var det en väldigt kort tid mellan Hägg och Syren då vi hade en lång tids värmebölja. 
Vi har en buske mellan oss och vår granne och jag plockar gärna en bukett men tar man in dem så vissnar de fort men får de stå ute så går de bättre, men en kvist kan man ta in för att dofta på. 
Den vackra lila Allium som även den blommar med sina härliga blombollar är så reslig och vacker jag har en önskan att det ska bli många av den men det tar ju tid på sig så vi får väl se hur det blir med det.Hur som helst så är jag så glad i att ha en vacker boll som blommar hade turen att hitta en knöl på en trädgårdsdag.

Det finns så otroligt många fina blomster under den här tiden men det här var ett antal i min blomsterkavalkad .
   Jag länkar även denna vecka till TrädgårdsFägring gå gärna in på den sidan där hittar Ni flera trevliga inslag.

Det var allt från min hörna hoppas att Ni har det bra ute i stugorna och önskar Er en fin fortsättning på veckan











 






4 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Så vackert med allt fint som blommar, juni var både solig och varm. Härligt med syren, kan känna doften av dem.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Det var fint med alla blommorna och temat blev nästan - vitt. Vitt gillar jag :) Silkesnävan var otroligt söt...

    Syrener håller bättre inne i vas om man plockar bort alla blad, skär långa snitt och sätter grenarna djupt i så hett vatten som vasen kan tåla. Men de orkar inte försörja både blommor och blad i vas har jag märkt. Ett tips jag fick hos floristen :)

    HA en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina för det tipset det tar jag till mig.

      Radera
  3. Ja vilken härlig blomstertid. Älskar att plock vildbuketter och kanske sticka in en bomma från trädgården. Kraaam Pia

    SvaraRadera