onsdag 19 december 2018


God Jul
Julen närmar sig med stora steg och den gamla tomten har fått komma fram igen den som börjar ha några år på nacken.Julgranen är också klädd som Ni ser så julen kan komma och den är så välkommen.
Den här veckan blir en lugn vecka vi har redan firat julafton lite grann redan då dotter och måg har varit hemma från Göteborg de tillbringar inte julen här hos oss den här julen nämligen.
Min sydda  Domherre tavla den är på sin plats tar alltid fram den till jul fast den skulle nog kunna sitta uppe hela vintern egentligen.
Julkorten är skickade en tradition jag vill ha kvar jag är inte lika bekväm med digitala kort tycker att dessa kort av papper är så fina att titta på så de vinner .Skickar man inte kort tillbaka så brukar det bli ett telefonsamtal som kommer tillbaka i stället vilket också är mycket trevligt. 
En del sitter jag och målar och sänder till några som uppskattar att få dem.



Vi firar en vit jul det här året  för det har snöat en del och det är minusgrader men det är inte alla år som vi gör det i bland har det regnat på julafton med ishalka som följd då blir man inte glad.
I köksfönstret blommar just nu den här vackra Amaryllisen drottningen av alla julens blommor fick den av en väninna och hennes man när jag fyllde år för ett tag sedan.


I vårt köksfönster så hänger jag alltid upp dessa röda bollar med glitter så även i år.
Den här ängeln är självklar att plocka fram när advent kommer den som en släkting till min man en gång gjorde.
När herr och fru Domherre kommer på besök blir man extra glad  de samt andra fåglar behöver så väl vår omsorg särskilt nu när vi har det kallt.
Jag har satt ut röda äpplen till fåglarna och vi har även ute en hel del annan mat jag gör själv extra bra fågelmat med ister och olika fröer som de har i sitt fågelhus. Kan säga att äpplena uppskattas av de små bevingade vännerna utanför rutan jag har sett dem sitta och äta på dem.
I och med i morgon den 21 December så innebär det att mörkret har nått sin kulmen och vi har vintersolståndet här och efter det så börjar det åter ljusna något som är riktigt härligt.


Vill Ni se fler julbilder så kan Ni gå in på den här sidan TrädgårdsFägring  dit jag länkar mitt inslag för veckan med temat God Jul något som jag avslutar med att önska alla .

















7 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Härligt med vackra kort och söta domherrar, och ren vit snö. Riktig Julstämning.
    Önskar dig och din familj en riktigt God Jul!
    /Marika

    SvaraRadera
  2. Jag drömmer om att nånsin få se domherrar i min trädgård! jag har inte sett dem sedan jag var liten. jag tror inte de finns kvar här i Stockholmsområdet längre?

    Kram och God Jul!

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Julkort håller jag också hårt på och egen gjorda är förstås extra kul att få. Jag brukar också skicka egenpysslade till ett gäng utvalda som jag vet uppskattar.
    Önskar en riktigt God Jul
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Fin stämning du bjuder på. God jul!

    SvaraRadera
  5. Härliga julkort och fina bilder.
    God fortsättning på julen

    SvaraRadera
  6. Håller verkligen med dig om julkort!
    GOD FORTSÄTTNING/Susie

    SvaraRadera