tisdag 18 september 2018


Höstbestyr
När hösten kommer så är det en hel del att göra i trädgården man städar bort och när allt är klart så får vintern komma när den vill men jag hoppas att den dröjer ett bra tag för ännu så vill jag ha höst gärna ända till i November.

I höst så har jag gjort inköp av dessa som heter Klotlök jag hoppas verkligen att de ska trivas här hos mig.Under årens lopp så har jag inhandlat en hel del olika lökar men har inte haft någon större framgång med dem men den här gången kanske det går bättre man får ju inte ge upp.
Potatisen är upptagen vilket även hör till höstens bestyr och de är ju så goda när de är färska man behöver egentligen bara en klick smör  på en nykokt färsk potatis.


Under sommaren så pyntar jag lite grann ute i trädgården man behöver inte göra så mycket för att det ska se trevligt ut.Fönstret och stolen har fått plats i vårt växthus och Plistret har jag planterat ner i trädgårdslandet.

Ängeln som en gång beställdes efter i Ellos katalog den har även fått komma in efter det att jag diskat den från en del smuts.
Den höga blå krukan som jag är så rädd om den töms från sitt innehåll och Ankan som jag en gång beställde i en katalog den får även en omgång av diskborsten innan den ställs in för förvaring.

Mina Pelargoner har fått komma in vi har haft en frostnatt så man kan aldrig veta när det blir nästa gång, det är fort gjort att man glömmer bort att skydda dem så de får stå i vårt köksfönster i stället då får man även njuta av dem på närmare håll.

Min torp granne Valda frågade mig om jag ville ha den här Kärlekspelargonen och så klart ville jag det ,hon hade inte plats för den och den skulle annars hamnat på komposten då hon höll på med sina höstbestyr.
Här på vårt torp så ska även Humlen plockas ner jag brukar i bland ta reda på lianerna bladen sitter på och använda till olika kransar.
Här har jag använt just det som stomme och satt fast mossa och bär som finns i naturen.Det är ett trevligt höstbestyr att pyssla lite grann.

Hit till min skog åker vi för att plocka Enris för att pynta med det finns hur mycket som helst det är bara att plocka allt vad man behöver.
Jag gillar Enris särskilt om det finns både bär och silver på kvistarna det blir så fint att pynta med.Så här såg det ut förra hösten.
När jag var ute i trädgården och städade bort så kom Tranorna flygande de reser nu till varmare ställen att vara på.Jag tycker nog att det känns trevligare att säga välkommen på våren än hejdå på hösten.
Jag gör som vanligt att jag länkar till    TrädgårdsFägring
här få Ni se andras höstbestyr.

Jag avslutar med att hälsa en  ny följare välkommen och önskar alla en fortsatt bra September och tack för Era kommentarer.



 



 




7 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Känns inte lika kul att städa undan från trädgården, som att plocka fram på våren. Vi får hoppas att hösten blir lång och fin, vi hade ett härligt väder igår. Hoppas du lyckas med klotlöken, den sorten blev riktigt fin hos mig.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Hei Margareta.
    Det må være godt å ha fått ryddet, vasket og fått ting i hus:-)
    Her har jeg ikke begynt, men er snart ferdig med siste runde med luking for i år.Pelargonia må inn før søndag, da er det meldt kaldere netter, og det er en ganske stor jobb...
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
  3. Det er jo trivelig med litt pynt i hagen :)
    Nå er det tid for å legge ned løk. Ønsker deg lykke til med de nye! Jeg begynte å grave ned tulipaner, narsisser, Allium med mere i går, da det var fint vær. God helg!

    SvaraRadera
  4. Allium är härliga i trädgården och jag har de gärna i buketter. Skönt att vara ganska så färdig med hösten och att plocka in. Jag har knappt börjat.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Men oj vad tidigt hösten har kommit hos er! Här är det fortfarande sensommar - och jag blir sur när min gubbe börjar bära in en del trädgårdsmöbler. Sommaren FÅR INTE vara slut, även om det just idag är lite kyligt på grund av blåsten. Men solen skiner fint och jag har nu grävt ner dom sista lökarna jag fick hem i veckan i två pallkragar. Det sitter nu 90 tulpanlökar av tre sorter och 30 allium i två pallkragar. Hoppas det blir lika mäktigt och tjusigt som jag ser framför mig..... *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  6. Många härliga bilder. Så vackert ert torp är. Och det var väl bra att du övertog kärlekspelargonen. Vilken fantastisk blomning och vilken vacker röd färg. Ja nu känns verkligen som hösten kommit. Vi hade bara plus 1,5 grader natten som gick och inatt varnar dom för nattfrost.

    Ha en fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset om humle till kransar - det ska jag göra!
    Lökarna du planterat har jag också köpt, hoppas att vi lyckas med dem båda två.
    Måste tillägga att ditt torp ser helt fantastiskt ut, alldeles för stort för att kallas "torp" i mina ögon.

    SvaraRadera