måndag 12 mars 2018


Får jag bjuda på lite sommar
Eftersom vintern gärna håller ett järngrepp om oss så tänkte jag att lite sommarbilder behöver vi att uppmuntra oss med.Denna Bergros har jag en gång hittat på en trädgårdsdag med vår trädgårdsförening det är en Ros som jag har både här hemma men även på vårt torp här står den i en rabatt nere vid vägen och den är verkligen så vacker och doftar helt  underbart.
Tre bladig Stjärnflocka hittade jag förra sommaren på en sådan dag och den blev jag väldigt förtjust i när den blommade.Nu har jag planterat den i rabatten nedanför vårt köksfönster så jag kan titta på den lite oftare jag hoppas att den ska trivas där förstås.
Stjärnflocka har överhuvudtaget blivit en favorit då den är så skir och vacker.
Fjädernejlika har jag fått av min granne Pia och den gillar jag även med sitt skira växtsätt.
Morotsblomman är även en växt som jag har hittat på en trädgårds dag med vår förening och den trivs väldigt bra där jag har den planterad och är riktigt vacker.För det mesta så hittar man så otroligt mycket fina nya växter på dessa trädgårdsdagar så dem missar jag ytterst sällan.
Nävor vill man inte vara utan och jag har ett flertal varianter av dem i trädgården denna tror jag heter Splish Splash och är jättefin.
Rosen Morden Centenial som jag tror att den heter blommade så här fint förra sommaren den har jag nu planterat på en mer framträdande plats.
Aklejor vill man ju inte heller vara utan dessa så vackra mamseller och den här vita varianten den håller färgen och blir lika dan varje sommar jag har även en vinröd som även håller måttet.Annars brukar de ju gärna beblanda sig med någon annan Akleja och då vet man inte riktigt vad det blir för blomma nästa gång.
Detta längtar man ju till när man åter får dricka sitt kaffe på maten och sitta ute och njuta av sommarens ljumma vindar och njuta av sommarens fägring.

I går hade vi årets första härliga vårvinterdag då jag och min man åkte till vårt torp och satt ute i solen och kokade kaffe utomhus och bara det gör att vi kände att nu är det på gång i alla fall.

Önskar alla en riktigt fin vårvinter vecka










1 kommentar:

  1. Hej Margareta!
    Fina favoriter hos dig. Stjärnflockan är fin, har den i olika färger. Din näva är fin, och aklejorna gillar jag också. Vi får vänta ett litet tag innan vi ser dem igen.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera