måndag 17 april 2017




 Sista dagen på Påskhelgen
Nu har vi hunnit till sista dagen i påskhelgen en riktigt kall helg med som mest 10  minusgrader en del nätter och Aprilväder på dagarna.I morgon så ska jag plocka bort tuppar ägg och annat som jag har pyntat med då blir det att tänka på våren och nu blir det snart varmare väder och då far snön illa som vi har kvar.
Påsklördag var vi bjudna till våra vänner Lars-Olof och Ingrid på påskmiddag och hon hade gjort fint även hon inför påsken och vi blev som vanligt bjudna på en god middag.
Hos dem så blommade Krokusarna för fullt man kan tro att de bor i en annan del av landet och inte endast ca en mil från där vi bor . De har visserligen fått täcka dem nu när vi har haft så kallt men ändå så härligt med vårfägring.
I går när vi hade en lite bättre dag med sol och något varmare väder så  packade vi vår ryggsäck med fika och begav oss till vår mysiga torp och jag efter fikat promenerade hemåt igen, så gjorde jag en riktigt glad upptäckt och det var att Tussilagon blommade , så underbart. 

En liten versrad om just Tussilago har ja hittat i en tidning som är så här;
" Ur gruset blygt du tittade opp
en liten blomma så anspråkslös.om vår och värme du gav oss hopp där du vid vägen stod och frös. "
Undrade så vad det var för fågel som spelade så trevligt utanför vårt hus och när jag gick ut för att se så var det en Rödhake (bilden lånad från nätet). Den har jag då aldrig tidigare hört han kanske var på genomresa eller också är det en fågel som jag kommer att få stifta mera bekantskap med.  En trevlig liten pippi som spelade så fint för oss han och alla andra är förstås välkomna hit.

Önskar Er alla en bra fortsättning på denna nya vecka som vi just inleder.

 






2 kommentarer:

  1. Når Hestehov (leirfivel) dukker opp, da er det vår !
    Her har det også vært kaldt, -7 til-5 om nettene,så vi har fått litt frostskader på noen planter.Og kulda fortsetter.
    Ha en fin våruke.
    Eirin

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Det har varit och är soligt och fint, men kallt. Kom några snöflingor igår.
    Var på växtgården igår och köpte de första vårblommorna att ha ute i krukor, så jag hoppas det blir lite varmare.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera