söndag 21 augusti 2016





 Sensommar söndag 

I år har verkligen den rosa Brudslöjan blommat rejält den verkar gilla sin plats där den nu har varit planterad i flera år och då ska den naturligtvis också få stå kvar.Jag tycker att den passar bra tillsammans med den rosa Bonica rosen som även den gör så gott den kan för att blomma, även den har haft sin plats rätt många år nu men man ska ju inte ändra på någonting som passar bra tillsammans och som levererar i form av blomning för det är ju det som man vill ha. 
Malvan fortsätter att blomma förra sommaren så hade den gett upp men jag hittade en hel del plantor av den och satte dem samman och bjuder mig i år på en rejäl blomning.
Höstfloxen har nu börjat slå ut och dem har jag på flera olika ställen i trädgården det är så fina och det är tur att de finns när sommaren lider mot sitt slut.
Gul Rudbeckia den som jag hade turen att vinna förra försommaren på en trädgårdsdag den är en ståtlig växt och väldigt vacker passar bra mot den röda väggen bakom.
Gula Kungsljus håll med om att de är fina med sina spiror de står i samma rabatt som Rudbeckian. De har en förkärlek till att föröka sig och man hittar dem både här och där och även om de är fina så vill jag ju inte ha dem överallt.
Kryddtagetes  som man kan äta har jag aldrig haft tidigare men jag fick några plantor av min torpgranne och de ska jag nog försöka ha även en annan sommar för de är så fina i kruka. Här tillsammans med mina favoriter vita Mattram som jag kallar dem för de som finns på ängarna och är nog egentligen ett ogräs. 

Nu har jag varit i trädgården och planterat om en hel del förra sensommaren så dokumenterade jag vad som finns i mina rabatter så nu behöver jag bara göra ändringar på skissen.Det är så lätt att göra förändringar nu när man ser vart växterna står och sedan får man ju hoppas att de överlever vintern men de flesta brukar göra det för snötäcket skyddar ganska så bra.

I dag blir det en resa till Umeå dottern kommer hem ett par dagar på semester vilket ska bli trevligt att få rå om henne. Det blir helt säkert en tur till skogen för att plocka både blåbär och lingon något som det finns ganska så gott om här där vi bor.Hallon har vi plockat så det räcker för även dem är det gott om.

Önskar alla som tittar in på min sida en fin Söndag





4 kommentarer:

  1. Härlig färg på din Flox, och Kungsljuset är så fint.
    Ha en fin tripp / Marika

    SvaraRadera
  2. Jag gillar gula blommor , i synnerhet på hösten eller sensommaren. Dom lyser upp så fint när det är lite gråmulet. Det finns många olika gula rudbeckior som är jättefina nu. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  3. Gult startar min trädgårdsäsong sen kommer alla möjliga svala färger och när trädgården blir gul igen drar det mot höst. Keyddtagetesen är en av de som hänger med hela säsongen. Smakar apelsin och drar insekter.
    Rosa brudslöjan ser vacker ut,kanske nåt att testa.
    Hoppas du haft en fin söndag
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Dyktig du er, som har fått brudeslør til å komme igjen i flere år! De er jo superfine sammen med roser...

    SvaraRadera