fredag 10 maj 2024

 Vad händer i trädgården?

 

En hel del faktiskt just nu så har den söta Scillan slagit ut i blom den är ju så liten men en riktigt söt vårblomma med sin blåa framtoning.

Vi har haft varmare väder och det är så välkommet med ljumma vindar och vi har även fått lite regn men snön är fortfarande kvar men den har blivit bra mycket tunnare på sina ställen.

Vi hälsade på vår granne vid vårat sommarhus och uppe hos Kurt där låg fortfarande drivorna djupa men till veckan så ska nog även hans drivor ge vika.Tur även han har en snöslunga som får bekänna färg.

Häggen har börjat komma med en föraning om vad som är på gång och maken har haft snöslungan till hjälp och fått bort snön uppe vid huset så vi har börjat räfsa på en del ställen och då blir det så fint i trädgården.

Här hemma så står vårtecknen som spön i backen eller kanske ska man säga sommartecknen som vår rabarber som nu har tinat fram och den vill inget annat än bara börja växa så vi kan plocka in och koka kanske en rabarberkräm eller göra en god paj på den lite längre fram.

Det här är en liten del av mina sådder dem har jag börjat ge mera ljus och då får de komma ut på vår bro där de har lite skydd men i dag så blåser det så då får de vara inomhus.

Till veckan så får vi härliga temperaturer så nu hägrar växthuset där de ska få vara tills dess att jag planterar ut dem för gott.Nu har vi åtminstone en natt med minusgrader och då får de vara inomhus en natt till.

Mina Dahlior har jag placerat i vårt växthus där har de dubbel väv på sig nattetid det här är den nya Dahlian som jag köpte för någon sommar sedan.

 Det är den här Dahlian som nu har blivit flera av och som dottern önskade sig en kruka av och naturligtvis så ska hon få det.

Vid dikesrenen när man är ute och går så tittar nu äntligen Tussilagon upp och de är ju som små gula solar där de står.


Små gula solar kan man inte annat än plocka några stycken av för att sätta i en vas.

Det var lite grann om vad som händer här uppe där jag bor,jag önskar alla ett bra veckoslut.
 









2 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Så härligt att vårblommorna har börjat titta fram, ser så ovant ut med snö kvar . Hoppas den försvinner snart. Vi har soligt och fint idag men bara ca 15 grader, i solen var det riktigt varmt och skönt, det skall bli fint en vecka framåt. Det ser jag fram emot.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Det er så herlig å se de første vårtegnene etter en lang vinter. Jeg håper at snøen snart blir borte hos deg. God helg!

    SvaraRadera