torsdag 16 maj 2024

 Pingstveckan är här

Vi hade middagsgäster hos oss för en vecka sedan och då fick vi så fina Rosor och de står fortfarande lika fina i vasen de måste ha varit riktigt färska.


Det här vackra gräset har helt tagit över i rabatten så jag fick hjälp av maken att ta bort det och det var ett styvt arbete för det hade enorma rötter.Nu åker det bort för alltid och i stället så ska vi sätta dit ett annat gräs som är lika fint och som sitter på ett annat ställe i samma rabatt.

Det är nämligen randgräset det är ett gräs som passar in i vilken rabatt som helst för det är så fint i hop med olika blommor eller bara som solitärt gräs.


 

Här vid vårt sommarhus så blommar vår vivan John Mo den är så tacksam för den blommar varje vår och tuvan med den blir bara större och större för varje vår.

Här i rabatten vid stenen där passar den så bra.

Nu blommar även Vitsippan som allra mest och är så fin med sina vita blommor.

Klematisen Snöflingan har jag även flyttat hit har jag satt en annan växt som jag nyligen har köpt nämligen en Kaprifol snöflingan har jag planterat i en annan rabatt där får den både morgonsol och eftermiddags sol.

Jag har för flera år sedan haft en kaprifol som blommade så här fint men av någon anledning så har den troligen inte kommit upp på senare år då känns det bra att ha en ny som är placerad på en helt annan plats där jag hoppas att den ska trivas dessutom så sitter den på en skyddad plats.

Vi har haft högsommar värme och det har gjort att snön har försvunnit i trädgårdarna och vi har fått räfsa och börjat ta hand om rabatterna. Vilken härlig känsla det är att nu få börja med det jag gillar allra mest nämligen att få tillbringa min tid just ute i trädgården.

Jag avslutar med att önska alla en fin pingsthelg.
 







2 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Vad härligt att du äntligen kan komma ut och göra i ordning i trädgården. Kaprifoler är fina, och doftar så gott. Jag skulle gärna ha gräs i någon rabatt men de har inte riktigt trivts. Får göra ett nytt försök.
    Ha en fin Pingsthelg!
    Marika

    SvaraRadera
  2. Så vakre roser du fikk. Ja de må ha vært veldig ferske. John Mo har jeg også, og det er en takknemmelig primula. Den blomstrer hvert år.
    God pinsehelg!

    SvaraRadera