torsdag 22 februari 2024

 Min längtan efter vår

Just nu så ser det ut så här utanför vårt köksfönster ett plus är att de växter som bor här de har det ganska så bra med all den snö som ligger som ett varmt täcke över dem.

Med andra ord får jag längta ett tag till men det är tur att man är van vid att vänta vid det här laget för det får man göra varje vårvinter.


 Min längtan just nu gör även att jag gärna plockar in kvistar som finns utanför och i den här vasen  är det i form av hägg som när de kommer in i värmen börjar slå ut i blom.

Nu dröjer det ett tag till men så småningom så kommer de att göra det även utanför men det är allt bra skönt ändå att vi får vänta på det tills häggen bestämmer sig för att göra det så har vi kvar lite längtan och väntan en stund till.


Blåbärsris har jag även plockat in hittar även det vid vårt sommarhus  och även det njuter jag av det är så fint när det kommer små vita klockor och även gröna små blad, vad glad man blir av det.

Jag har satt det i vasen jag fick när jag fyllde år senast en så vacker glasvas jag fick den av en granne hon hade köpt den på en loppis..


 Koltrasten den har jag sett men den har inte börjat spela ännu och även det längtar jag efter den har ju en sådan underbar sång.Den äter vid matbordet vid sommarhuset så då finns det hopp.

I maj blommar ju sälgen och det är en härlig tid men redan  nu kan man klippa kvistar av den och sätta i vatten något som jag har gjort för att ta reda på vattnet och sedan använda när man ska rota sticklingar för det har en bra egenskap just för det.

Det är mycket som kommer lite längre fram bland annat tussilago vid vägrenen och de har förökat sig och börjar bli många där.Vi har verkligen mycket som kommer längre fram som vi får njuta av.

För att inte tala om detta när det börjar bli bart från snö i skogen och man får ta på sig promenadskor och vandra här med en tunn jacka och lyssna på vårens fåglar som spelar.

Man kan säga att man har bra mycket att längta efter som ligger framför oss.

Jag avslutar med att önska alla ett fint veckoslut.


 







 

2 kommentarer:

  1. Ja, du har mye snø fortsatt, og det er mye her også. Den ble målt til 92 cm for to dager siden. Denne vinteren gjør at en lengter ekstra mye etter våren. Det regner her i dag, og det skal det gjøre i to døgn. Uansett om det blir en sen vår har vi mye å glede oss til. Svarttrosten er en vakker fugl, og den har så vakker sang også ja. Jeg gleder meg til å se den igjen! Flotte bilder av vår og sommer hos deg.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Det är mycket snö kvar hos dig. Vi har nästan inget kvar men tror inte att det är slut ännu. Det är fortfarande isiga vägar och jag fick sicksacka mellan isen då jag gick till centrum. Härligt med vide kissorna och en blå himmel.
    Ha det så gott /Marika

    SvaraRadera