fredag 17 februari 2023

 Ger trädgården liv


 I veckans tema så måste jag ta med vår Tall som är framför vårt hus här sitter olika fåglar och det händer även att det byggs bo i den av både fåglar och ekorrar.Den är även bra på vintern när vi matar fåglar då sätter de sig i den och äter.

Buskar av olika slag som här vår schersminbuske som vi även har i trädgården  det är en mycket trevlig växt med sina vackra doftande blommor.Den har suttit här sedan långa tider för de som hade byggt huset hade planterat dit den.

Andra buskar som blommar vackert hela sommaren är en otrolig tillgång i trädgården som den här rosenbusken.

I  den egna trädgården så kan man tillföra lite egna prydnader som här har jag gjutit ett rabarberblad som tillför lite smyckning i rabatten.

Hängande korgar med växter är även ett annat inslag som ger trädgården liv,fick den iden på en trädgårdsresa.

Fågelbad på olika ställen har jag dels för att det är vackert med ett vattenblänk men även för alla levande småindivider som är törstiga.
 


Vårt äppelträd som både är vackert när det blommar men även ger äpplen som jag kan göra äppelmos av hör till veckans tema.

Jag har även valt att smycka i trädgården med enkla dekorationer bara för att jag tycker att det är snyggt och det får gärna ha lite färg och blått gillar jag ju.


 

En sten som det porlar vatten i från är verkligen en sak som vi är nöjda över när vi sitter på altanen och intar fika och sluter ögonen så känns det som man sitter vid en porlande bäck.Sedan så brukar även en del fåglar sitta under vattenstrålen för att duscha något som är riktigt mysigt.

I en trädgård så kommer det i bland förbi insekter av olika slag och här har jag fångat en guldbagge på bild.

Fjärilarna får man inte glömma i sammanhanget de ger ju otroligt mycket liv i trädgården när de fladdrar omkring från blomma till blomma.
 


 

En vacker spaljé i trädgården som här blir en portal in i nästa del av trädgården ger även de ett lite annat intryck och som jag gillar.


 

Man behöver bara ha små detaljer som här en söt ängel på en sten det blir så fint och ger rabatten lite mer karaktär som också ger liv i mina ögon.

Trots allt så är det dessa kvittrande fåglar som flyger omkring och trippar på marken som ger mest liv i en trädgård.Här har jag fångat en av mina favoriter nämligen sädesärlan och inom en snar framtid får jag åter möta den något som jag ser fram emot.

Det här var mitt inlägg i veckans tema som jag naturligtvis länkar över till TrädgårdsFägring .

Jag avslutar med att önska er alla som tittar in här ett fint veckoslut.
 





 










5 kommentarer:

  1. Ja, det er så mye som gir hagen liv, og den listen kunne blitt veldig lang hvis en hadde skrevet ned alt. Vakre bilder fra hagen din. Jeg likte den kurven med en hengende plante i. God idé!

    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Håller med om fåglarna, har gjort flera promenader i skogen i veckan och det är fågelsången som jag gillar mest. Men ändå är det härliga gröna och försomriga bilder du visar - gott :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Så mycket fina och personliga saker och växter du har som ger din trädgård liv!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  4. Hej Margareta!
    Fina växter och vatten till fåglarna både att dricka och bada i. Sädesärlan brukar hälsa på, hoppas den tittar in i vår.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  5. Hej Margareta,
    Vad fint du har fångat temat. Klart att tallen och alla trädgårdens buskar som är så viktiga för fåglar (och andra djur) ska vara med, precis som de saker som gör trädgården personlig. Helt enig med dig om fåglarna.

    Ha det gott!
    Ulrika

    SvaraRadera