fredag 18 mars 2022

 Våren här hos mig 

 Nu har vi haft sol varje dag i princip däremot har vi haft kalla nätter men nu har det börjat vända så nu har vi även plus nattetid  då töar det ju hela dygnet.Här vid vår entré så har snön tinat bort och här kan det börja hända saker nu när det blir varmare för här står solen på en lång stund på förmiddagen.


 


Taklöken den är grön den ligger under snön och bara väntar på att få komma fram och är alltid tacksam.Fick den av en före detta arbetskamrat och den har ju utvecklat sig så nu har jag den lite här och där.

Jag brukar även plantera den i en kruka och sätta in den i ett fack uppe i en av våra Pilar där trivs den även.

Rosenbräckan är även den så tacksam så här fin är den under snön när den tinar fram bara det här att det tinar fram någonting som är grönt är en liten ljusglimt.


För någon dag sedan åkte maken och jag i väg till stan och shoppade och när man går in på en blomsterbutik så följer det med hem en hel del trevliga växter.Nu har jag haft turen att få presentkort på blommor för ett antal hundralappar när jag fyllde år så dem använde jag förstås.

Dessa lökar för 99 kronor köpte jag dem ska jag plantera ner i krukor och ska ner i jorden inom en snar framtid.


Den här vackra Streptus  kunde jag inte motstå för den är så otroligt fin i sina färger jag ska även sätta ner ett blad av den och försöka föröka den har jag tänkt.

Det här exemplaret var extra kraftig så då kan man ju testa.

Jag ska även sätta fröer av dessa tomatsorter så min plugg plant box den ska nu få vara full med olika plantor framöver har jag tänkt något som jag verkligen ser fram emot för nu kliar det i fingrarna.

Under helgen ska jag torka upp våra köksfönster och byta gardiner till någonting mera färgglatt inom kort så har vi ju påsken här då passar dessa gardiner bra och det blir lite vår inne i vårt kök..


 

Vår gata här i kvarteret börjar se ut så här det är ett gott tecken på att våren har kommit hit till oss även om det säkert blir bakslag och ska snöa någon dag det får man ha i beräkning.


Det var lite grann om hur långt våren har kommit hit till oss och jag länkar över mitt inlägg som vanligt till  TrädgårdsFägring 

Jag av slutar med en liten vårvers

"När våren sprider ljus fågelsång och naturen väcker  liv.Kan man vara annat än glad".

Jag avslutar med att önska alla ett fint veckoslut.




 



 

 



9 kommentarer:

  1. Ja, takløk er veldig takknemmelig planter å ha i hagen. De tåler så mye, og jeg liker de veldig godt. Jeg har mange av de her jeg også. Så fin din Streptocarpus er. De har jeg ikke hatt på mange år. Ja, det går fint å formere nye planter med blader av de.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så,min streptus gillar jag hoppas att jag kan föröka den./Margareta

      Radera
  2. Hej Margareta!
    Visst är det skönt att snön smälter undan och att våren kommit till dig. I helgen skall det bli riktigt varmt hos oss. Det ser jag fram emot. Fina blommor du köpt och din krukväxt har väldigt vackra blommor. Det börjar bli dags att så tomater, det har jag inte gjort ännu.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,det är verkligen så härligt man blir så glad över att man nu kan börja åter igen stå på huk över rabatterna och kika efter liv.Tack det samma/Margareta

      Radera
  3. Härligt att våren kommer även till er. Taklökar är fina och blomningen har så mycket fina detaljer. Rosenbräckan såg ut att vara en fin växt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det underbart,rosenbräckan den är en tacksam växt som alltid blommar varje sommar och som är även fin som en grön kudde./Margareta

      Radera
  4. Skönt att snön börjar försvinna och att våren gör framsteg. Även här har det varit minusgrader på nätterna och tjälen är kvar även om snön smält undan. Men nu väntar plusgrader även på nätterna och då går det fort.
    Fina lökar/knölar du hittat. Alltid härligt när man kan starta säsongen och plantera lite sommarlökar (och fröer!).

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen så härligt. Ja visst är de fina ska bli kul att börja sätta ner dem i jorden./Margareta

      Radera
  5. Thanks to you/Margareta

    SvaraRadera