torsdag 22 juli 2021

 Sommaren är generös

Vi har nu fått det lite svalare och det känns som att vi får hämta andan lite grann och och kan åter börja vara ute i trädgården och jobba med andra saker för under tiden det har varit varmt så har den mesta tiden  varit att se till att växterna har fått vatten.
Nu har Liljorna börjat slå ut i blom och den här vackra röda Liljan har jag fått av min svägerska här tillsammans med den vackra Linnes döttrar som Stjärnflockan kallas för.
Dessa så vackra Riddarsporrar har jag varit till min barndomsby och hämtat nere i en bäck där de växer vilt och jag hade tillåtelse att hämta dem av markägaren.Nu blommar de som bara den och är verkligen så jättefina.
Dessa så läckert självlysande oranga Liljorna de är verkligen en färgklick och syns på håll där de står jag har planterat dem på många ställen just här så får de vara under en av våra Pilar där de verkar trivas. 
Morotsblomman den levererar denna sommar och den får man se efter för den skulle annars gärna önska att få bre ut sig hur som helst men jag håller den i tukt förstås för den är ju så fin med sina fina blommor. 
Violkungsljuset i den här rabatten är så jättefin med sina spiror.
Den röda Studentnejlikan är så vacker med sina röda blommor  här har även en röd Lilja hamnat troligen så har en knöl av den följt med jorden och rotat sig här men det gör ju alls ingenting för de matchar ju i färgen.
Den rosa Studentnejlikan är så otroligt vacker och jag är så glad över att jag hittade den på en trädgårdsdag.Jag har läst att den är ganska så ovanlig dessutom.
På trappan på vårt sommarhus så har jag som vanligt en kruka med sommarblommor varje sommar så har jag Tagetes och Ringkrage.Under våren så köpte jag en ny sorts Ringkrage och den är otroligt fin .
Så här ser den ut i närbild.
När man står i köket på vårt sommarhus och tittar ut genom fönstret där så ser det ut så här fint utanför där en  Rosenspirea växer och blommar så fint.Bakom den så har vi vårt potatisland.Blomman i fönstret är dock en plastblomma.
 
Här på altanen vid vårt sommarhus så har jag även denna sommar en stor kruka med vackra Tagetes.Här har vi många timmar och när det blivit för varmt så har vi ställt våra solstolar under pilen i skuggan där vi suttit och njutit av sommaren och lyssnat till radions program ett.
 
Det här var lite grann om hur jag har det i min del av världen och jag gör som vanligt nämligen länkar över till

Fortsätt att ha det bra så här i sommartider för det ska jag ha nämligen.
 

 


 



 

 





 

 

 

 
 





5 kommentarer:

  1. Du har virkelig mye fint i hagen din nå! Det er veldig frodig i år, og alt regnet vi fikk i mai har gjort plantene godt. Linnes døtre var et morsomt navn :)
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Mycket fint som blommar hos dig. En vacker färg på riddarsporren. Studentnejlikan har jag inte sett i den rosa färgen, riktigt fin. Vi har det lite svalare på morgnarna men sedan blir det riktigt varmt igen.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Ringkrage - en växt jag hade glömt bort. Den sådde jag alltid som sommarblomma när jag bodde hemma. Så skönt att ni har sittplatser i skugga - det behövs numera :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Her blir det ikke svalere og våtere før mandag. Tenk at de flotte riddersporene vokste vilt! Her er det de gule kongslysene som er ville. Første gang jeg har sådd ringkrage også. fascinerende blomster! Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
  5. Jeg har funnet ut at jeg må ha meg noen blomster som blomstrer på seinsommeren, for omtrent alt jeg har nå begynner å bli avblomstret. Det er ikke så fint med en grønn hage. Jeg får kose meg med at ting begynner å modnes i drivhuset isteden.

    SvaraRadera