fredag 12 juni 2020


Junifägring
Vi har fått en hel del regn och det gillade vi och växterna i trädgården har svarat med att börja växa ordentligt vilket är precis vad man vill att de ska göra.
 Den här vintern har farit fram med ganska ovarsam hand då många växter inte har orkat med den här isiga vintern men i och med regnet kom så ser man att en del växter som var lite tveksamma om sin existens faktiskt nu har börjat komma på nytt.
Det så otroligt fina Löjtnantshjärtat har börjat blomma alltid lika vackert och det sitter på en plats där det alltid ligger snö så därför så får man ha glädje av den varje försommar.


Maken har någon gång för flera år sedan åkt i väg med kompost där Spetsmössa var med och satt ner den i skogen vid vårt sommarhus och nu blommar den vild och det har blivit en matta full med dessa så ljuvliga blommor.
Smörbollen som jag fick för något år sedan den har jag planterat vid vårt sommarhus och  nu blommar den för fullt.
Denna så fina växt som jag tror är en sorts Mossflox den har vuxit så fint och brer ut sig som en slöja.
I sedvanlig ordning så blommar även Jätteramsen denna ståtliga växt med sina hjärtan och med gula blommor vid sina fötter det blir så effektfullt.

Äppelblom den här tiden på året det är så otroligt fint och de doftar så gott.
Blommor med den oranga kulören har jag inte många av men den här Nejlikroten den har den färgen och blommar varje försommar så även den här våren. 
Kattfötter plockar jag den här tiden varje år och även den här försommaren  jag binder dem i en liten bukett och hänger upp dem här har jag satt upp dem på köksväggen i vårt sommarhus.

  
Det här var lite grann om  hur jag ha det i min del av världen och jag gör som vanligt länkar över mitt inlägg till TrädgårdsFägring

Önskar alla en  bra helg.
 












4 kommentarer:

  1. Vad fint med en liten äng av förvildad spetsmössa :) Löjtnanshjärtan tycker jag är väldigt fina men hos mig frösår de visa sig lite för mycket och har fått flytta till utkanterna av trädgården. Utan dem kan jag inte vara...

    Tänk när jag var liten fanns kattfot vid åkern där jag har 'trädgården' nu. Jag har tittat efter dem många gånger på senare år men de är borta - tyvärr.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Så fint nu, du har mycket vackert som blommar. Kattfot har jag nog inte sett sedan jag var barn. Det fina vädret fortsätter.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. I believe this is actually the most useful blog I've been through this entire day.
    SA Gaming
    sagaming78

    SvaraRadera
  4. Det er utrolig hva som kan komme seg etter en hard vinter. jeg er kjempeglad i sånne teppedannende floks. De er så fine :)
    God søndag!

    SvaraRadera