fredag 13 december 2019


Trägen vinner
Det kan löna sig att vänta det visar den här blomman som är en Fibbla att det gör.

Jag fick frön av en före detta arbetskamrat och hon sa att hon hade hittat dem på en äng och som hon sa skulle vara vackert blå och jag gick och väntade med spänning hur den skulle blomma och när jag väntat nog länge så visade den sig var vackert rödorange.Nu gör det inget den är vacker men jag har tyvärr inte sett till den i vår trädgård på senare år så den kanske inte trivdes som den skulle vad vet jag.
Min nu så vackra Alpklematis som jag för många många år sedan hittade en reva av i skogen där någon hade slängt den för flera år sedan och det hade rotat sig. Jag tog hem en liten rotbit av den.Jag fick vänta åtskilliga år på den men nu har den etablerat sig ordentligt och blommar så fint varje sommar. 
Rosenpionen som jag hittade en liten planta av på en trädgårdsdag med vår förening den har nu vuxit till sig och gläder mig med sina blommor på försommaren.
Kaprifolen är även den en klättrande perenn som jag har fått vänta på men den visar verkligen att det lönar sig att ha tålamod i massor när man är trädgårdsvän för nu blommar den så fint och doftar så gott en helt underbar växt.
 
Rosa Krollilja som jag och min svägerska var och fick tag på hos en som hade sådana i ett dike nära sitt hus. Där grävde vi upp några knölar och gick sedan och väntade på att de skulle komma upp.

Vad man fick vänta och jag hade gett upp då jag helt plötsligt en sommar fick se den på en annan plats där jag inte hade planterat den först.Troligen hade någon rotbit av den följt med jorden men jag minns hur glad jag blev över upptäckten.Nu blommar den varje sommar till min glädje. 
Det var min tolkning på veckans tema som jag länkar över till  TrädgårdsFägring
gå gärna in där så får Ni se andras tolkningar på veckans tema "TRÄGEN VINNER".

Önskar alla en riktigt fint veckoslut och tredje advent 








3 kommentarer:

  1. Tålmodighet er noe som absolutt lønner seg med planter. Mange vakre resultater!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Visst är det de växterna som vi minns mest och som är så spännande att vänta på. Klematisen var ju fin.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Minns att jag väntat länge på en krollilja, hann glömma bort den tills den visade sig. Vacker rosenpion, nu är det härligt att se lite vackra blommor.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera