söndag 11 oktober 2009

I dag har jag börjat dagen med att baka Tekakor med havregryn det blev 40 stycken bra att hitta i frysen.Efter lunch så blev det en utflykt till min barndoms skog tillsammans med min äkta hälft.Han skulle visa mig hur fint han har gjort sedan han varit där och arbetat på sin fritid.När vi kom hem så satte vi på "kaffehurran" och fikade dom nybakade tekakorna det smakade gott med smör och ost. Recept på Tekakor med havregryn 1 l mjölk 5 dl havregryn 100 g jäst 20 dl vetemjöl 3 msk honung 1 tsk salt 100 g margarin Mjölken slås över havregrynen som får stå över natten Tillsätt jästen som rörs ut i lite ljummet vatten,salt,det smälta fettet,honungen och vetemjölet - spar lite till utbakningen. Baka ut degen på en gång kavla den och ta ut med mått till tekakor som läggs på en smord plåt. Dom ska jäsa i en timme innan dom graddas i 275 grader i ca 10 minuter eller tills dess dom fått färg.Det blir ca 40 tekakor. Jag får önska lycka till med bakningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar