måndag 12 juni 2017





 I denna ljuva sommartid..........
 Som är en helt underbar tid vi har helt plötsligt fått sommartemperaturer som gör att trädgården har börjat leva upp igen och kommer med underbara blommor.Dessa vackra Tulpaner som jag inte trodde skulle blomma någon mera gång där fick jag se att man ska inte ge upp för så här vackert har de aldrig någonsin varit utanför vårt köksfönster någon försommar.Verkligen underbart.
Denna vackra Nejlika som jag inte vet namnet på den har ett något underligt växtsätt då den reser sig på höjden och lägger ut som en slöja full med vackra rosa blommor väldigt fin är den och blommar nu på försommaren.
Den här söta Vårklockan har jag i vår fått av min torp granne Valda den är planterad under vår Schersmin i rabatten på vårt sommartorp och ska väl med tiden föröka sig är min förhoppning.När det gäller "fådda" blommor så har jag fått av en granne flera olika Liljor,röd Kärleksört och Trollius  det var stora exemplar som jag nu har planterat.Hon tänker avveckla på grund av hälsoskäl och jag blev förstås glad över att få ta del av hennes växter.
I helgen så har jag även varit på en plantbytardag som vår trädgårdsförening alltid har på försommaren och jag hittade 11 nya växter och vann en så det blev 12 växter sammanlagt.Gissa om det blev en hel del grävande i trädgården förra  Lördag efter lunch när jag kom hem men jag hade flera ställen att stoppa ner dem i så det var inte alls några problem.
Nu på försommaren så lockas man alltid av vackra blommor i butikerna och när vi senast var i väg för att veckohandla så hittade jag denna så vackra Nejlika i en butik och naturligtvis så var jag ju bara tvungen att köpa den. Det blev två stycken dessutom en får sitta i en kruka och den på bilden får sitta i rabatten.Har jag tur så kanske den överlever till nästa vår det var någon som sa det då blir man ju överlycklig för den är otroligt vacker.
En morgon när vi satt ute och åt frukost så fick vi syn på denna lilla krabat då blir man ju även glad för dessa nyttodjur vill man ska få finnas den bor under grannens uthus.Nu får vi hoppas att den överlever sommaren och inte går ut på körbanan och blir påkörd eller rent av kommer i vägen för grannens robotgräsklippare. 

Önskar alla en riktigt fin fortsättningen på den här veckan och var rädda om varandra och ta tillfället i akt och njut av denna underbara tid som vi just nu har.



 

 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Hej Margareta!
    Vad härligt att värmen har hittat till dig. Här är det regn, regn och regn.Några solstrålar emellanåt, men inga långa stunder. Alltid kul med nya växter, och ett fint besök. Skulle så gärna se igelkottar här också, men det var väldigt längesedan.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera