fredag 15 september 2017





 Septemberblommor
För en vecka sedan var vi på besök till min mans kusin som bor i Piteå och för några år sedan så fick de några knölar av den Dahlia som jag i min tur har fått av en väninna.De bor i en lägenhet på bottenplan och har fått göra en rabatt i anslutning till den där de har planterat denna  Dahlia som nu blommar för fullt .En del blommor har haft en diameter på 24 cm helt otroligt vilken växtkraft dessa blommor besitter  när de har de rätta förhållandena.
För två år sedan så vann jag en växt på en trädgårdsdag som visade sig vara en Rudbeckia som just nu blommar för fullt. Tyvärr så har den blivit rejält hög och nu när vi har haft både blåsigt och regnigt ett tag så har den blåst omkull vilket resulterade i att jag klippte ner den och plockade in dess vackra blommor som nu förgyller min dag med sina gyllene blommor inomhus.
Gullriset det blommar för fullt just nu och tillsammans med lila Stäppsalvia så blir det riktigt fint tillsammans.
Lupinerna har fått en ny chans på grund av att jag klippte av dem och de bjuder nu oss på mera blomning.Jag har inte kunnat se att de tar över i rabatten utan de står på samma plats och fröar inte av sig men det beror kanske på att jag klipper av dem efter blomning och att de just därför håller sig inom sina ramar och jag kan inte annat än gilla dem även om de har fått ett dåligt rykte.
Rosa Veronica den brukar ju blomma fint under sommaren men nu så här på höstkanten så  bjuder den på vacker blomning ,den har även haft ohyra men det dåliga vädret har fått den att fly sin kos.Det märks i bladen att hösten har kommit men den är fin att titta på ändå.
Apeln Rudolf kommer nu med sina fina frukter som jag ska plocka in och använda som prydnad så länge som de håller sig fräscha, man måste ju ta vara på allt som man hittar ute i vår trädgård och natur så här i September.

För övrigt så har höstbestyren börjat  i dag när vi har uppehållsväder så ska maken ta hand om hinkarna som jag har haft Tomater och annat i och jag ska skura upp dem och andra saker som jag har i trädgården som ska tas in för vintern.De jag har planterat i krukor de får vara ett tag till för där blommar det så fint ännu.

Önskar alla en riktigt fin September helg.





4 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Fina dahlior, de verkar blomma fint i år. Mina är också stora och frodiga. Den lilla Veronican är så fin, har skaffat mig några nya i år.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Vackra höstväxter:Veronica är pålitlig och tacksam. Klipper man bort dom överblommade så hinner den ibland blomma om, i alla fall hos oss.

    SvaraRadera
  3. Så trivelig når planter deles med andre etter tur og blomstringen blir så frodig!
    God uke!
    Jannicke

    SvaraRadera
  4. Visst är det fint med hösten bara det inte regnar och blåser.
    Hösten ger ju växterna en andra färgprakt, det är så fint.

    Ha det gott

    SvaraRadera