tisdag 2 augusti 2016


Första veckan i Augusti
Nu har vi redan hunnit säga adjö av Juli och är inne i Augusti det börjar kännas en aning vemodigt att vi redan har hunnit hit men i trädgården så fortskrider blomningen ändå.I den här rabatten så blommar det Franska kungsljuset så fint och den smälter så bra in i den övriga fägringen med sina vita spiror.Vill man ha den på flera ställen så är det bara att ta reda på dess plantor för det är en växt som frö sätter sig på många ställen och på de mest omöjliga platser som mellan stenplattor där det oftast är magert så den är verkligen anspråkslös.
Den här underbart doftande Rosen som har böjda lite veka grenar har jag i sommar fått veta att den kommer från en handelsträdgård som en gång fanns i vår by de som hade den hette Hedkvist. Där kunde man  köpa helt underbara buketter av allehanda blommor om man skulle uppvakta någon när det var kalas.Så glad jag blev över den informationen.Jag har den planterad på vårt torp där verkar den trivas.
Det finns en del som inte har den gula färgen som sin favorit men jag tycker att den tillför så mycket i en rabatt titta bara så fint det blir mot den röda väggen med den gula färgen.Här blommar Praktlysing och en vacker Lilja.I den här rabatten har jag många olika gula växter som bildar en skön förening.
I år har den vackra Malvan Mikaela fått en plats i en rabatt men jag tror att den ska få komma till en kruka nästa sommar för då ska jag förstås sätta fröer av den igen den har blivit en favorit.
Den här vackra Trädgårdsnejlikan har jag köpt ny i våras och nog är den allt bra vacker och jag kan verkligen tycka om dem både på grund av dess färg men även deras silvriga bladverk tilltalar mig.


Vi har haft en hel del åska i sommar och i bland så har himlen blivit väldigt mörk och hotfull och det har blixtrat och dundrat på ordentligt. Det är ett riktigt skådespel som man tittar på med en skräckblandad förtjusning för man vet ju inte vad den kan ställa till med.Vi har ju haft en ganska så fin Juli månad med en hel del fina dagar som vi har tagit reda på och bara njutit av det ska man göra när man har den möjligheten.

Önskar alla en bra fortsättning på den första veckan i Augusti





 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar