fredag 30 januari 2015



 Vitt
är dagens tema i Blommig - Fredag och det är även en kulör som behövs tillsammans med alla andra färger.Den är även en  tacksam kulör på blommor för där det står en vit blomma så syns den även när skymningen kommer.
Spetsmössa den vill man  inte vara utan den är så skir med sina vita blomsterflor och sina skira blad och man blir så glad när den blommar på försommaren.
Vit Astilbe som blommar så här fint är även den en vill ha växt.Astilbe över huvudtaget är en växt som man gärna vill ha i sina rabatter och som tur är så finns det ett antal färger av den.
Kransveronica som var årets perenn för ett antal år sedan och då valde jag att köpa den som var vit och det har jag inte ångrat för den blommar hela sommaren med sina vita spiror.På hösten så gillar Humlorna den väldigt mycket då fylls spirorna av dem.
Vit Höstflox den här fick jag av en före detta arbetskamrat och den har jag planterat i flera rabatter för den är så otroligt vacker på hösten när den blommar som bäst.
Vit Blodnäva som är i förgrunden och som även den blommar mycket under sommaren den är en vacker variant av Näva.
Till slut så kan jag inte annat än visa den här bilden som innehåller mycket av vitt just nu för tillfället.Om Ni vill se fler varianter på den vita färgen så kan Ni gå in på den här sidan
I dag har vi en mulen himmel och det blir fortsatt snöröjning även i dag för nu har vi full vinter med en hel del snö.Jag får önska alla en riktigt fin Fredag. 

 


 
 

 

13 kommentarer:

  1. Oj, vad snö! Här har det plötsligt blivit så tätt snöväder att man inte ser över till grannen. Det hände på ett par minuter.
    Så vackra vita växter. Spetsmössa och kransveronika stora favoriter. Vad som är helt klart när man titta på dina stora fina plantor är att det faktiskt krävs lite storlek och stora bestånd för att det ska göra sig riktigt bra när de är vita, precis som hos dig.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  2. Så vackra alla de växter, du nämner, är. Spetsmössa är den enda jag har av dem.
    Och så den fina vita snön. / Britt

    SvaraRadera
  3. Vad fint du visar på temat! Vit spetsmössa är ju hur söt som helst.

    Ha en skön helg
    Kristina

    SvaraRadera
  4. Många fina vita växter, Nävan är en favorit för att den är så lätt och okomplicerad. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Du har många fina vita blommor hos dig. Kransveronika hade jag en men den bara försvann.Måste nog skaffa en ny till sommaren. Oj vad snö ni har här får man vara snabb om man ska se snön nu regnar den bort igen
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Fina bilder, i synnerhet den vita astilben. Jag har börjat gilla astilbe mer och mer. Jag gillar dom vitblommande, det finns ju lite olika varianter. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  7. Fint! Det är så sant att det vita lyser upp de mörkare delarna i trädgården och under kvällstimmarna. Lilla söta spetsmössan ett måste så klart!
    Ha en fin helg!
    Milla

    SvaraRadera
  8. Vita blommor är bara bäst.
    Härligt inlägg och vackra bilder. Ha de gott, Catarina

    SvaraRadera
  9. Hej hej vi har också snö, undrar var du bor? :)
    Så fina bilder, spetsmössan satte jag förra året, och bpde floxen och veronican älskar jag. De ör sp dekorativa och tacksamma.
    Vit brunnäva vart jag just bekant med, genom att läsa inlägget innan. Den måste jag ha.
    Mycket fint!
    Härligt med sommar bildet, känns så varmt o fint i "ditt lilla hörn"!

    Ha det gott och Trevlig helg o vecka!
    Hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  10. Den vita brunnävan är galet fin. Jag har den i trädgården... Och har den och har den och har den... typ överallt!
    Sprider sig som en galning men nu har jag lärt mig hur bebisplantorna ser ut så jag plockar bort dem!

    //Veronica

    SvaraRadera
  11. Hvit kransveronika skal jeg huske på:)

    SvaraRadera
  12. Fine bilder og veldig flott kransveronika!

    SvaraRadera
  13. Otroligt fina och inspirerande bilder.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera