lördag 20 december 2014







Gredelin
är temat i trädgårdsfärger den här veckan
Violer eller Penseer som dessa vackra lila blommor heter  är vackra särskilt när de som här är flera av dem i en kruka.Dessa fanns hos min väninna för någon sommar sedan.
Den här lila Aklejan har jag på vårt torp i en rabatt och man hänförs verkligen av dessa juveler som korsar sig hur som helst och som det kan bli det  mest fina blandningar av.Dessa har jag inte själv planterat utan de har alltid funnits här man kan nog säga att de är äkta torp växter.

Knölklocka denna så kallade ogräsblomma som inte alla vill ha i sina rabatter men som jag har ändå för den är ganska så vacker om man tittar närmare på den.
Min lila Iris som jag fick av en granne för några somrar sedan och som nu gör mig glad sedan dess för den blommar fint varje sommar.Jag skulle gärna vilja ha flera olika färger av den så vacker som den är.
Den Australienska murgröne Violen har även den gredelina färger i sina blommor och den är så otroligt söt. Tyvärr så måste man ta in den över vintern då den inte är härdig i vårt klimat och då är det inte helt säkert att den överlever tur då att det finns fler att köpa i handeln.
Det var mina bidrag i färgen Gredelin flera vackra bidrag finner Ni här   Charlottas trädgård
Nu får jag önska alla en riktigt fin fjärde Advents helg och försök att fånga dagen och njut av den.






4 kommentarer:

  1. Riktigt fina. Den färgen är en av mina favoritfärger. Synd att det är svårt att få murgrönsviolen att övervintra, för den är riktigt söt.

    SvaraRadera
  2. Så glad jag blir att någon tar sig an den stackars knölklockan. Visst har den fina blommor! Men... här hemma växer den verkligen som ogräs och var jag ser den så försöker jag åtminstone ta bort blomknoppar så den inte sprider sig till rabatterna. Tur som sagt att den får en fristad hos någon annan. :))
    Kram till dig och önskar dig en god jul!

    SvaraRadera
  3. Många härliga växter. Tycker mycket om knölklockan på rätt ställe, men skulle man vilja flytta den är den så gott som omöjlig att utrota.
    Ha en fin julvecka.
    Anette

    SvaraRadera
  4. Det är 4:e bloggen med det här tema och alla har helt olika växter. Kul att det finns så många med den fina färgen.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera