söndag 31 augusti 2014





Sista dagen i månaden Augusti
Utanför vårt torp så är Rönnen full av röda bär snart kommer säkert Sidensvansarna att kalasa på dessa bara de inte föräter sig av dem för så mycket är det i år.Dessutom så brukar de bli lite onyktra på köpet något som kanske inte är så bra när man är fågel och ska flyga det kan ju sluta hur som helst.
Dessa delikata svampar finns det ganska gott om i år och på tomten vid vårt torp så finns det ganska så många på samma ställe.Vi får se om jag ska ta hand om dem annars så blir det att ta med sig svampkorgen och bege mig ut för att plocka soppar för det är dom jag kan bäst Smörsvamp är min favorit.
Se så fint den blommar och så bra den gör sig mot den gråa stenen den här Tagetes plantan bor under sommaren i ett kokkärl av Kockums jag fick kärlet av min väninna.På morgonen så var det bara fyra grader så det har helt säkert fryst på sina ställen så den här blomman är det inte säkert att den är lika fin i dag som den var i går.Hur som helst så börjar det vara tid att plocka bort en del av sommarens blommor och städa upp dess krukor och ställa bort för att ta fram till Våren igen.Lite vemodigt är det allt men allt har ju sin tid som det heter.

Nu har hallen på torpet blivit klar och vi blev så nöjda med resultatet i går så gjorde jag slutspurten och städade även bort inför vintern.Då är det mycket trevligare att gå in för att koka kaffe när vi ska vara där under vackra dagar i September.I dag har vi ju den allra sista dagen i sommarmånaden Augusti och i dag ska jag ut i vår trädgård och ge våra rabatter här hemma härlig kompostjord.Maken jobbade med komposten vi har på torpet där har vi en modell större och hällde den feta jorden i säckar så nu är det bara att fylla våra rabatter med den fina myllan.
Att plantera en trädgård är att tro på en morgondag.Det är fina ord att ta med sig för oss trädgårdsnördar
Lev och må och ta vara på den här dagen för det tänker jag göra.


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar